Dan Grigore si Misha Katz (2 noiembrie 2008)

L-am vazut pe Misha Katz prima data dirijand in urma cu mai bine de 8 ani, pe vremea cand eram la liceu, si cutreieram Ateneul si Sala Radio, impreuna cu prietena mea violoncelista. Niciodata nu am reusit sa mi-l scot din minte. Acum, in cadrul Festivalului Artelor, Bucuresti, l-am reintalnit pe acest dirijor extravagant si expresiv, cu bucuria de a fi constatat ca emotiile si umirea de la 16 ani persista si la 24, in pofida trecerii timpului.ev123

Misha Katz mi-a demonstrat importanta dirijorului in fata (sau mijlocul) unei orchestre, pentru ca ideea ca un om sta acolo, agitand mainile si un betisor, in conditiile in care muzicienii au partiturile in fata, imi parea cel putin bizara. Felul in care Misha dirijeaza sfideaza scortosenia si rigiditatea pe care le percepem uneori la cei care urca acolo pe scena. Nu doar mainile lui incearca sa dea viata muzicii orchestrei, ci intregul sau corp este expresiv, traieste, vibreaza, transmite dragostea pentru muzica, placerea de a o ghida spre urechile celor din sala. Traiesti intens pentru ca Misha transmite cu intensitate, la superlativ, iar muzica devine un suport pentru emotiile si sentimentele umane. Atentia iti este orientata si inveti sa percepi, sa te lasi patruns de aceasta muzica, transformand-o din delectare intelectuala in magie sufleteasca.

image-2008-04-24-2873492-41-dan-grigore

Dan Grigore a fost un nume care mi-a ajuns deseori la urechi, insa niciodata nu am avut ocazia sa ma bucur de acordurile pianului sub indrumarea mainilor sale intr-un concert. Pianul a fost instrumentul care m-a fermecat prima data, cand eram foarte mica, inainte de a fi indragostita pe veci de violoncel. Am studiat un an pianul, din pura placere, fara vreo pretentie de a face o cariera muzicala din asta, insa am renuntat pentru ca m-am orientat catre hranirea altor aptitudini (printre care si unele artistice). Mainile acestui om au o viata a lor, proprie. Intr-un corp generos, exista o foarte mare pasiune si sensibilitate, o forta vitala extraordinara, care reuseste sa imprime orice stare sufleteasca acestui minunat instrument, facandu-l sa se rupa de dor sau sa explodeze de energie. Am fost fascinata de acele doua maini jucand jucause cand blande, care tratau cu atata dragoste si respect pianul, stiind ca minunea vine din interioriul acelui organism de clape si corzi.

Impreuna, cei doi artisti au facut un cuplu senzational pe scena. Vivacitatea lui Misha temperata de eleganta lui Dan Grigore, Dan Grigore intrand in jocul emotional al lui Misha Katz, creando atmosfera de neuitat.

dan_grigore_misha_katz

Cu toate aceste senzatii si trairi placute, nu pot sa nu remarc, totusi, o nedreptate facuta lui Misha, nefiind prezentat pe afisul principal al Festivalului, in conditiile in care a tinut in spate intreg concertul. Mi-ar fi placut, de data asta, olectua de politically corectness…

Leave a Reply

