La vanatoare de carti

Sambata noapte eram foarte convinsa ca voi ajunge “de dimineata” la Romexpo, intr-o incercare disperata de a prinde un loc cu vedere la carti, in ultima zi a targului de carte. Bineinteles, acel “de dimineata” s-a transformat in “pranz pe la 12 jumate”, si dupa ce am infruntat un frig ingrozitor cu vant teribil si lumina rece, dupa ce m-am bucurat de o intalnire anonima surprinzatoare, cu un nene la care m-am uitat ca martianul ce intalneste pentru prima data un om, in calatoria sa pe Pamant (intalniri de genul asta imi dau peste cap zilele), am ajuns in inghesuiala febrila de la targ. Dupa linistea si pustietatea drumului, forfota, agitatia si caldura miilor de oameni m-au sufocat de cum am pus piciorul in sala. Deja ma enervasem.

M-am uitat cu jind la un domn din grupul Divertis (cel care joaca mereu rolul cetateanului turmentat, confuz si foarte nesigur pe propriile picioare si pe ce cauta el aici), care mi-e cel mai simpatic, pe langa Gyuri, cum tinea cu ambele maini un teanc maaaare de carti, de la Editura Humanitas, colectia Raftul Denisei (imi place si mie colectia; am vreo 7 carti citite si deloc regretate), nedandu-mi seama ca intrasem de abia 15 minute si ca in timpul asta, abia am reusit sa avansez “in preajma” standului Humanitas, nici macar sa intru. Asa ca n-avea rost sa-l invidiez. Imi venea si mie randul.

lenjerie

M-am dus la Aquilla, care are niste carti de arta foarte fainute, si care stie ce inseamna o reducere la un targ de carte (chestie pe care alte edituri n-au prea prins-o), si de la care am luat la Bookfest “100 de tablouri ale unor pictori de geniu”, “Istoria ilustrata a secolului al XX-lea” si “Lenjerie” (poze fainešŸ˜€ ). De obicei nici nu pot visa la astfel de carti, insa am facut o exceptie mare la Bookfest, in acea perioada fiind si primul salariu de muncitoare responsabila pe care il castigasem, asa ca am zis ca merita sa-l sacrific. Acum n-am mai luat nimic.

In treacat am zarit-o pe o fosta prezentatoare de ceva la ProTV, o tipa blonda si tare simpatica, cu un zambet cald si ochii tristi. Acum era si putin incruntata. Pesemne nici ei nu-i prieste aglomeratia.

f44803-cum-sa-fii-o-printesa-adevarata

Am ajuns la Corint, si dupa ce am admirat superbele carti pentru copii, la preturi foarte rezonabile pentru grafica de calitate si subiectul tare dragut (“Cum sa fii cavaler”, “Cum sa fii o adevarata printesa”- 32 Ron, si foarte multe carti la oferta- 10 RON), am sterpelit trei cataloage (aratau foarte bine) si am plecat.

Am inceput sa caut din ochi Poliromul, pentru ca aici chiar aveam de facut niste cumparaturi strategice. Un stand bine proportionat, in care, culmea, chiar aveam loc sa ma desfasor. Asa ca, am inhatat de pe rafturi urmatoarele:coperta_104545

Rubik – roman colectiv- m-a atras extrem de mult ideea, cu atat mai mult cu cat e vorba de autori romani (capitol nepermis de neglijat ). Am frunzarit-o foarte rapid, am descoperit niste add-reply-uri, dialoguri scurte-lungi, intercalate, interesante. Are si cd.

daca_noapte_iarna_polirom

Daca intr-o noapte de iarna un calator, Italo Calvino – Calvino mi-a cam dat de furca cu “Castelul destinelor incrucisate”, insa mi-a placut tare mult experimentul literar, asa ca ii mai dau o sansa sa ma impresioneze din nou, cu “un roman despre placerea de a citi romane; protagonist este Cititorul care incepe de zece ori sa citeasca mereu alta carte, pe care in urma a diferite vicisitudini nu reuseste sa o termine” (Italo Calvino)- frustrant! Perfect!

opasarepesirma-3068

O pasare pe sarma, Ioana Nicolaieii multumesc teroristei de carti pentru prezentarea energica, plina de entuziasm a cartii, si pentru imboldul: “cred ca merge f bine cartea ca sa incepi sa citesti scriitori romani. sper sa-ti placa”. Cand am citit versurile lui Cohen, mi-a rasunat imediat in cap melodia lui, impreuna cu starea dulce-sentimentala pe care o lasa piesa. E timpul sa depasesc si prejudecata “Lectura recomandata de Elle/Playboy/Oriflame”.

coperta12

Jurnalul unui scandal, Zoe Hellerpentru ca am vazut filmul de doua ori si mi-a placut foarte mult (Cate Blanchet interpreteaza perfect rolul unei profesoare in jur de 30 de ani, fragila, cu o fire artistica, deschisa si comunicativa, dincolo de timiditatea ei, Judy Dench impersoneaza convingator cadrul didactic “de moda veche”, autoritar si scrupulos, cu o fre calculata, dar in acelasi timp si femeia singuratica, care-si duce existenta in jurul pregatirii unei iesiri la piata. Film ce trebuie vazut). Bine, initial mi-am pus problema: carte dupa film sau film dupa carte, insa dupa ce m-am elucidat, n-am amana prea mult momentul achizitionarii ei. “Romanul descrie demersurile unei prietenii devastatoare, limitele pe care unii oameni sunt in stare sa le depaseasca din nevoia de apropiere si caldura” (The New Yorker).

Apoi, m-am abatut pe la Paralela 45, pentru ca voiam sa iau neaparat o carte, Intalniri cu mari maestri. Calatorii intiatice, de Andru Vasile, pe care o vanez de foarte mult timp si n-am mai apucat-o in libraria lor online. In schimb, am luat alte carti de la targ, negasind-o nici aici:

coperta_19748

Blandetea Dragonului, Ignacio Martinez de Episonpe care am si inceput-o si fara chef am s-o si termin. Slaba, fara vana, desi subiectul este foarte generos (un baietel ajunge sa traiasca in casa misterioasa, plina de enigme si de necunoscut a bunicilor, ei insisi persoane interesante, care imbina blandetea crestinului cu apetentea pentru violenta, si curajul si nobletea cu blasfemiile). Nu stiu unde-i scriitorul ala “stapan al unor variate tehnici narative si verbale” (Leopold Azancol), ca io nu l-am gasit. In schimb, am gasit un fir epic tern, plat, cu mici ruperi de logica interesante, dar momentan nimic mai mult. Astept, ca-s abia pe la jumate iar cartea-i mica.

ultima_iubire_la_tarigrad_pavic

Ultima iubire la Tarigrad, Milorad Pavicam ramas foarte placut impresionata de “Mantia de stele”, asta si pentru ca am inceput sa ma deschid catre experimente literare mai neobisnuite, imaginative, care se detaseaza de stilul pe care l-am gustat si la care am poftit pana acum.Ā  Pavic “propune un roman-tarot” (citit si placut Italo Calvino in aceeasi abordare), “structurat in 22 de capitole care corespund cartilor de tarot ce alcatuiesc etalarea Arcanelor Majore, numerotate de la 0 la 21, si care, impreuna cu o etalare mai mare (a Arcanelor Minore), de 56 de carti, alcatuiesc Tarotul. Cartea este o interpretare romanesca a simbolicii ezoterice proprii acestei tehnici de divinatie cum e tarotul.” Are si un pachet de carti de tarot, micute. Yupiii, ma joc!

Din seria “Carti la 5 lei”, am luat Nietzsche si muzica, Cristina Maria Sarbu, care trateaza relatia foarte apropiata pe care filosoful a avut-o cu Wagner (si muzica lui) si Crestinism si Sinucidere, Horia George Plugaru, “nu, crestinii nu au de ce sa traiasca viata prezenta, sinuciderea fiind pentru ei cea mai indicata, dezirabila optiune”(cuvintele autorului pe spatele cartii). S-o aud si pe-asta, sau poate “curiozitatea a omorat pisica”?

11949521040_stapan-dorinte

Am ajuns si pe la Editura Allfa, de care nu am auzit pana acum, si am cumparat un titlul simpaticut, care promite o poveste plina de magie si fantezie, in care “Nostradamus, o regina necrutatoare si o tanara poeta se regasesc in lupta pentru propriile existente in acest amalgam naucitor de istorie, romantism si ocultims” (Kirkus Reviews)- Stapanul tuturor dorintelor, Judith Markle Riley.

——-Informatie de ultim minut- nu se face cursul la facultate. Urraaa! Urrraaaa!———-

Inapoi.

Cu chiu cu vai, ma strecor si in standul Editurii Humanitas, de unde am luat doar doua carti, pe care pusesem ochii mai de mult:

cum-sa-prinzi-pestele-cel-mare

Cum sa prinzi pestele cel mare. Meditatie, constientizare si creativitate, David Lynchalaturi de alte nume mari, Lynch este regizorul meu preferat! Cum reuseste el, magicianul, sa scoate din jobenul inconstientului fantasme, simboluri, dorinte, si sa le inlantuie intr-un sir de imagini perfect lipsit de logica imediata, care frizeaza nonsensul, dar in acelasi timp care se foloseste de o groaza de cliesee. Aaaaa, e genial! De mult timp stiu de carte, nu o mai aveau pe stoc in libraria online, si cum am zarit-o pe raft, am insfacat-o, si-am inceput sa chicotesc, incetisor… “Preciousss, my preciouusss”.

200712141701257-mare

Al saptelea licorn, Kelly Jonesintra in sfera mea de interes, pentru ca sunt indragostita irecuperabil de basme, povesti si legende, cu atat mai mult cu cat acum sunt prinsa in “epoca inorogului”, pentru ca “originea licornului este un mister, asemenea nasterii lui Iisus” (Sfantul Ambrozie)- iar unde-i mister, hop si eu sa-l admir si sa-ncerc sa-l las sa-mi invadeze viata.

Cireasa de pe tortul de carti am procurat-o de la Carturesti (carti apetisante, numai bune de devorat, dar… cam scumpe), de unde mi-am luat doua semne de carte super simpatice, unul cu o vacuta care zice “I need a hug” si alta cu un catelus cu urechiusele si labutele blege, care doarme linistit, in timp ce tu (ii) citesti.

Am plecat dupa doua ore si un pic, chiar cand se extragea biletul norocos cu cel ce avea sa castige o masina cu cristale zvarowski, iar nenea prezentator (un martian), spunea “baga manaaaa mai adanc, mai adanc, maaai aaaadaaaaanc!/E o masina in care poti face sex in toate pozitiile”. Iar langa el, cea care extragea si care trebuia sa bage mai adanc, era o fetita de cam 7-8 anisori.

Leave a Reply

