Firul Ariadnei

Ca si cand nu ar fi de ajuns listele kilometrice de carti pe care as vrea sa le cumpar, pe care as vrea sa le citesc, sau pe care le-am citit si despre care as vrea sa scriu, dar pentru care mai mult ca sigur nu voi avea destul de mult timp, imi place sa citesc si despre ceea ce au citit sau ar vrea sa citeasca altii. Ma bucur tare mult cand in cautarile mele (uneori oarbe, fara tinta precisa) descopar ce imi doresc (imbolduri, autori, idei noi), dar chiar si putin mai mult de-atat (ca un fel de bonus sau cadou fara ocazie).

Recent am dat peste un blog numit foarte sugestiv “Ultima carte pe care am citit-o”. Nimic nou sub soare, pe langa toate cele pe care le monitorizez deja. Partea interesanta a aventurii incepe din momentul in care dau click pe un link care ma duce catre un alt blog, al aceluiasi autor, dar, marturiseste el, ceva mai personal. La prima postare descopar un desen care-mi place tare mult; e copilaresc, are o anumita candoare, imi aduce aminte de toamna care n-a fost (asa cum trebuia), are o cromatica placuta, calda, si pare a fi realizat in aquarela. Acel desen a si fost motivul pentru care am zabovit pe acel blog (sunt un peste ce poate fi prins cu momeli nu foarte sofisticate).

leafbox

Se numeste simplu “LeafBox”. Am cautat mai multe informatii despre artistul care a realizat desenul, si asa am ajuns pe un blog foarte interesant, placut ochiului, pe care am petrecut ceva timp citind recenzii ale unor carti Fantasy (si nu numai), interviuri, cunoscand lucrarile unor artisti care mi-au placut foarte mult (asa cum este cazul recentului Chris Appelhans, de care am pomenit mai sus, si ale carui lucrari pot fi admirate si aici, o galerie de arta cu vanzare- am fost surprinsa sa vad cat de usor ii este sa se joace fie cu pensula in apa fie pe calculator), sau bucurandu-ma si eu de emotia deschiderii unui cadou inedit, pas cu pas, impreuna cu autorul blogului, asa cum e cazul in primul articol, An unexpected pleasure (pana si eu am fost luata prin surprindere, imi imaginez cel care l-a primit cum s-a simtit).

coralineposter

Cadoul a fost daruit de echipa care s-a ocupat cu crearea unei noi animatii 3D,  care va avea premiera in SUA in luna februarie, Coraline. La indemnul autorului blogului, m-am repezit si pe siteul lor oficial (o frumusete, chiar simti ca intri intr-o alta lume, magica si intunecata), si aproape ca m-a convins (mai urmeaza doar confirmarea) ca acest desen animat urmeaza sa fie unui foarte bun, pentru ca dupa toate datele, pare sa aiba de toate: o grafica atragatoare si o poveste care niciodata nu va fi spusa de destul de multe ori incat sa ne plictiseasca (o fetita descopera o usa secreta in camera sa, care o ademeneste intr-o alta versiune a vietii sale- una asa cum si-o doresc toti copiii, in care parintii sa fie mereu veseli, pusi pe glume, sa le faca toate poftele, sa aiba dulciuri la discretie si sa se joace toata ziulica. Bineinteles, lumea aceasta iluzorie isi are tenebrele ei…).  Sa mai spun ca Henry Selick, regizorul acestei animatii, a fost acelasi care a realizat The Nightmare Before Christmas, si ca Tim Burton i-a dat o mana de ajutor?

Tare bine m-am mai simtit descoperind tot felul de lucruri fanteziste, si mi-a placut si sinceritatea celui care scrie acolo (si o face chiar bine): “I’m a geek and proud of it! I love the typical geek things: science fiction/fantasy books and films, comics, computer games. I am a well-rounded geek, however.” Nu stiu daca pasiunile astea chiar sunt definitorii pentru “tocilari”, dar oricum,  sunt pentru cei care si-au creat din lumea imaginara un refugiu in care se adapostesc, incercand sa-si incarce bateriile, sau poate pastrand legatura cu o dimensiune temporala ce depaseste cu muuult prezentul, si intr-o directie si intr-alta.

Dupa ce am bifat acest traseu, lasand cu bookmarkul ca Grettel cu firimiturile (asigurandu-ma sa alung corbii), astfel incat sa ma pot intoarce oricand am chef in casuta lui, m-am intors putin la Chris Appelhans, pentru ca mi-a deschis dintr-odata apetitul pentru admirat si strans desene frumoase, pe care sa le ingramadesc alaturi de colectia care deja se face maricica.

Nu stiu cum naiba am dat iar peste un site plin plin cu tot felul de poze (aici am pierdut firul Ariadnei si nu mai stiu sa-l reconstituiesc), si artistice, si ciudate, si desene si picturi,  si de toate: WeHeartIt. Este o foarte buna sursa de inspiratie si relaxare, pentru momentele in care ochii trebuie sa se mai clateasca de atata cenusiu.

20081013231641

Pentru a fi corecti (asa cum este si normal), cei care au uploadat diferitele poze si desene au pus inaintea fotografiei sursa, locul de unde au “subtilizat-o”.

Asa am ajuns pe blogul Mashei pentru ca am vrut sa aflu mai multe despre niste desene care-mi pareau extrem de familiare, si iata ca am descoperit inca o persoana careia ii este dor de acele ilustratii “bogate si pline de magie”, care imi alimentau fantezia cand eram prea mica pentru a putea citi singura. Este vorba despre Errol le Cain, la care Masha se refera parcurgand doua dintre cartile ei preferate din copilarie: Frumoasa din padurea adormita si Cenusareasa.

cinderella12

Ea face o analiza foarte interesanta a acestor ilustratii, care chiar merita parcursa, descoperind asemanari cu creatiile lui Klimt, Botticeli, si, as adauga eu, putin mai exact decat simpla referire la tapiserii in general, cu tapiseria “Doamna cu licornul”. O desfatare aceasta calatorie in lumea detaliilor, a culorilor, si spiritului creativ meticulos, rabdator, care nu se desprinde de creatia sa pana cand nu atinge un anumit grad de complexitate si perfectiune.

sleeping8

Este un blog care mi-a placut mult, axat pe artele vizuale, in care am descoperit aici tocmai acest capitol care pare sa fi scapat multora- ilustratiile cartilor pentru copii, sau ilustratii in general. La un moment dat, plimbandu-ma pe siteul Editurii Nemira, la sectiunea Nemi, am accesat linkurile catre cei care au ilustrat diferitele carti aparute in colectie, dar nu pot sa spun ca mi-a ramas cineva in minte de-atunci…

Iar firul continua sa se desire, pentru ca ieri Krossfire s-a decis sa vorbeasca despre desene animate (cu alte cuvinte, a deschis Cutia Pandorei). Asa ca, daca tot planeaza in atmosfera dragul de copilarie si de timpurile in care imaginatia nu avea limite si totul era posibil, cred, daca nu ma rapune lenea, ca voi scrie ceva despre ilustratiile cartilor din copilarie (din copilaria unor anumite generatii), pentru ca, trebuie sa recunosc, daca o carte are poze, pe mine ma castiga din start de cititor. Sau poate ca pur si simplu am sa incarc niste poze, ca sa raman fidela crezului pana la capat.😀

7 thoughts on “Firul Ariadnei

  1. feeria says:

    Ups, ai dreptate… am uitat sa-l mentionez si pe Neil Gaiman. Imi luase ochii colaborarea anterioara a lui Selick cu Burton.

  2. si mie mi-au placut desenele, mai ales primul, cel cu pomul si copiii, si ultimul. multumim ca ne-ai impartasit si noua din ce-ai gasit tu frumos. materialul asta se afla pe deplin in spiritul “feeric” al blogului. mai vin pe la tine.
    craciun fericit!

  3. feeria says:

    Ma bucur ca ti-a placut, coreamor. Asta incerc sa fac aici- sa strang lucrurile care ma incanta si pe care eu le consider frumoase, iar daca ele sensibilizeaza si “retina” altora, cu atat mai bine!
    Cat despre potriveala materialului in locul feeric, cred ca sunt inca la capitolul “define your world”.
    Multumesc, Sarbatori fericite si te mai astept!

  4. imaginea e superba. Parca releva un substitut al iubirii si al comuniunii in dragoste. E foarte interesanta ideea. Mai ales ca se cultiva expresia toamnei in imagine.

  5. feeria says:

    Comuniune, da.🙂 A creea “o atmosfera” (un cadru in care celalalt sa se simta bine, fericit, linistit- sa “se joace” in tihna), a darui cuiva un vis- chiar si acela de a ninge cu frunze de toamna.

Leave a Reply

