Restul e tacere (Nae Caranfil)

Filmul… ce usor ia foc. Mai usor ca panza, mai usor ca hartia. Oare se poate face ceva durabil din material atat de fragil?

2603080247011restul-e-tacere

In timp ce teatrul domina viata culturala si mondena a Bucurestiului interbelic, un tanar respins la conservatorul de teatru, ambitios si hotarat sa-i demonstreze tatalui sau, actor consacrat, ca exista si alta modalitate de a aduce arta in randul oamenilor,  incearca sa faca un film. Neavand fonduri destule, intra in gratiile unui om foarte bogat, ocrotitor al artelor, care devine finantatorul sau. Din acest moment, incepe adevarata si nebuneasca aventura, filmul dezvaluind multe dintre batailiile de culise care se dau pana ce pelicula sa ajunga la public: conflictul dintre producator si regizor (“eu vin cu banii, eu spun ce sa faci”) naste confuzia de roluri (excelenta secventa in care regele Carol intreaba disperat care-i rolul regizorului, daca exista producatorul, exista actorii, exista persoana care filmeaza!), problema autenticitatii (cum faci un film de razboi sa fie veridic? => adevarul cosmetizat vs. adevarul istoric), concurenta (le permitem francezilor sa profite de istoria noastra pentru a face un film despre noi, la noi in tara?), aliantele intereselor, atat de fragile si atat de usor de dizolvat. Binteles, nu poate lipsi idila romantica, care sa… aprinda ceva mai mult filmul, dintre tanarul regizor, naiv si deloc priceput la femei, si o tanara studenta la teatru, care doreste cu orice pret (absolut cu orice pret) sa ajunga o actrita mare.

Pe langa faptul ca subiectul filmului este foarte interesant, filmul mai are alte calitati, cum ar fi actori talentati si foarte bine alesi in rolurile lor (Vizante a fost o excelenta alegere pentru a-l juca pe tanarul Grig, revolutionarul cinematografului, Ovidiu Niculescu, in rolul lui Leon- patronul artelor- este din nou foarte potrivit- l-au ajutat infatisarea si atitudinea scenica (chiar parea un zeu capricios si puternic), vocea patrunzatoare, ca venind de unde de sus); imaginea si coloana sonora- foarte bune, de vis, m-au dus exact in acea epoca romantica, gustand din plin din farmecul ei. De fapt, in anumite bucati ale filmului, coloana sonora mi-a adus putin aminte de “Lorg of the Rings”:D. De asemenea, am regasit cu foarte mare placere, arta de a folosi lumina pentru a da forta si expresivitate scenelor, de a creea atmosfera.  Da, si cum romanii au aceasta apetenta pentru limbaj simbolic, metafora, exista si un plan filosofic ceva mai obscur dar foarte coerent, care adauga o dimensiune de profunzime filmului… legat de pasiune/foc/ardere/efemer.Nu lipsesc umorul inteligent,  situatiile hilare, comice; de fapt, nu prea lipseste nimic acestui film.

restul-e-tacere-3

O mare bucurie pentru mine sa vad un film romanesc bun, care nu trateaza nici mizeria, nici saracia, nici tristetea nemarginita a romanilor si nu se foloseste de vulgaritati pentru a da culoare si naturalete povestii (nu neg ca ele uneori sunt savuroase😀 ).

Iar in 2010, Caranfil ne pregateste o alta surpriza:

Urmatorul film al maestrului Nae Caranfil (Alice in Tara Tovarasilor) va incepe filmarile in 2009 si spune povestea “gangsterilor” care in 1959 au organizat cel mai mare jaf din istoria Bancii Nationale, condamnati apoi la moarte. Inainte de executie, tovarasii au fost folositi ca instrumente de propaganda, fiind fortati sa-si joace propriile roluri intr-un film de reconstituire a jafului si a anchetei.

(Sursa Cinemagia)

(Ma pregatesc pentru “Asfalt Tango”, “E pericoloso sporgersi” si “Filantropica”)

6 thoughts on “Restul e tacere (Nae Caranfil)

  1. feeria says:

    Mrrrr- grrrrrrr!
    Dupa ce s-au scurs vreo 15 minute din film voiam sa-l inchid ca sa-l prind la cinema (nu stiu daca mai ruleaza), pentru ca m-a captivat si mi-am dat seama imediat ca e genul care se savureaza cel mai bine in sala mare (de fapt, ca orice film, doar ca unele sunt acceptabile si pe monitorul calculatorului), dar NU am rezistat curiozitatii! Asa ca l-am lasat…

  2. L-am prins si eu la tv de am ramas cu gura cascata… Cum inca nu aparuse pe torrente si era la tv?!:D
    citez:”O mare bucurie pentru mine sa vad un film romanesc bun, care nu trateaza nici mizeria, nici saracia, nici tristetea nemarginita a romanilor..”
    Mare dreptate, oare cati mai sunt care gindesc asa…vulgaritatile le-as pastra, aduc savoare filmului😉
    Eu nu m-am amuzat chiar asa tare,adica ma asteptam la ceva mai funny, dar ca poveste te captiveaza imediat.

  3. feeria says:

    Si eu am ramas uimita de calitatea filmului si de subiect. Uau, deci se poate! Ma rog, Caranfil poate.
    Nu nu, nici eu n-as scoate vulgaritatile, doar ca am senzatia ca-i de vina o sechela mica cu filmele imediat dupa ’90, in care libertatea de exprimare era sustinuta mai ales de slobozenia limbajului.😀

  4. Pai de ce sa nu recunoastem ca asa este si in real life…Daca ceva nu merge, aia`n sus, aia`n jos.SI eu ma mai scap cateodata (sa nu zic deseori, ce urat!…de fapt in ultimu` timp nu am avut ocazia :)) si cunosc persoane chiar duse la Biserica care scot destule “perle” pe gura.

  5. feeria says:

    Recunoastem, recunoastem, cum putem sa ne lipsim de placerea mozolelilor? :)) Asa e- cunosc persoane care resimt chiar o voluptate vecina cu starea de gratie atunci cand vorbesc porcos. Si eu le comit, si e chiar fun sa scapi asa de nervi sau sa dai culoare limbajului.😀

Leave a Reply

