Epigrame romanesti

Publicata la Editura Albatros, Bucuresti, carticica “Epigrame romanesti” mi-a servit la un moment dat drept sursa de inspiratie pentru cadourile ceva mai deosebite de sfarsit de liceu, daruite fiecarui coleg in parte, pe o foaie de hartie colorata rulata si legata cu o fundita.😀 A avut succes ideea, si noroc ca in scurt timp am zbughit-o fiecare care incotro pe la facultati, astfel incat n-am mai avut parte si de reversul.

Cu ocazia noilor schimbari, mi-a venit in minte o epigrama a unei doamne cu un simt al umorului sanatos si o autoironie asemenea, care suna aproximativ cam asa:

In viat-am scris ceva catrene,

Sonete, chiar si-un epitaf

Dar mult mai mult mi-am scris sub gene,

Cu un creion dermatograf.

Partea proasta este ca in momentul in care am vrut sa trec in revista cateva dintre epigramele preferate, ia cartea de unde nu-i. Primul reflex inconstient a fost acela de a deschide un tab catre Google si sa dau cautare dupa nume, sperand ca o sa-mi apara cartea, nu stiu de unde si nu stiu cum.😀 Relatia asta simbiotica cu nenea Google incepe sa-mi afecteze sinapsele, si, dincolo de situatia amuzanta, va trebui sa ma apuc sa fac efort fizic si sa scotocesc temeinic prin biblioteca, caci tare-mi e draga carticica aia.

Intre timp, cat ravasesc rafturile, putem citi putin despre istoria epigramei romanesti, pe siteul poezie.ro

În ceea ce priveşte epigrama românească, putem spune că ea s-a dezvoltat de-abia spre sfârşitul secolului al XIX-lea, fiind favorizată de libertatea naţională de după cucerirea independenţei de stat. Dezvoltarea ei a fost însă deosebit de rapidă iar epigrama româneasca a recuperat imediat handicapul generat de apariţia ei târzie pe meleagurile noastre, acest gen literar potrivindu-se ca o mănuşă firii vesele a românului, cu înclinaţie spre glumă, ironie, ba chiar spre hazul de necaz.
Inteligenţa nativă a poporului nostru şi aplecarea lui spre poezie nu sunt nici ele străine de faptul că epigrama şi-a găsit un teren deosebit de fertil la noi. Dealtfel, România este una din puţinele ţări din lume unde ea este cultivată ca gen literar, iar autorii ei sunt înregimentaţi într-o puternică Uniune şi au statut literar aparte.

…pe wikisource- Antologia epigramei romanesti

Sau ne putem minuna in fata Festivalului National de Epigrama, organizat anul trecut, in noiembrie, la Chisinau. Categoriile au fost:

„Lowe la prima vedere”, „Noi suntem aici pe… beci stăpâni” şi „La liberă alegere”, pentru concurenţii din România, iar pentru cei din Republica Moldova a fost un concurs special cu tema „Drumurile noastre toate”.

iar la adresa mai sus mentionata pot fi citite si epigramele concurentilor.

Cateva:

Retrospectiva casnica

Privindu-i chipu-ntaia oara,

Doaream parca din ochi s-o sorb,

Dar azi, dupa o viat-amara,

Rregret c-atunci nu am fost orb. (Stefan Sasa)

Admiratoarelor

Din prima “va iubesc”, jur voua,

Mereu pe rand, cu tot elanul,

De-mi treceti pragul cate doua,

Ma imprumut si dau cu banul (Vasile Til Blidaru)

Unui betiv

Esti ferit de ploaie, vant

Nu mai dormi prin banci, prin gari,

Insa spre al tau mormant,

Duc, ciudat, tot trei carari (Dan Norea)

Sursa

4 thoughts on “Epigrame romanesti

  1. feeria says:

    Cea amintita, iar ce-i suparator este ca nici nu pot da vina pe altcineva, caci n-am imprumutat-o nimanui.😀

Leave a Reply

