Cainele si Bestia

In urma cu ceva timp, m-am reintors putin la o pasiune din copilarie- cartile lui Arthur Conan Doyle-, in care faimosul detectiv Sherlock Holmes, cu puterea mintii lui aproape clarvazatoare uneori, ajutat de loialul si saritorul Watson, rezolva cele mai incalcite mistere si crime.

img047

Vorbisem despre Cartile/Filmele Politiste si apoi si despre omul din spatele scriitorului- din  spatele detectivului, polivalentul si fascinantul Conan Doyle. Ramasese sa recitesc Cainele din Baskerville, din curiozitatea de a vedea in ce masura isi mai pastreaza farmecul chiar si dupa ce au trecut vreo 12 ani de cand am citit-o prima data. Planuisem sa inchei, pentru moment, seria Holmes si prin prezentarea cartii mult-asteptate The Complete illustrated Novells of Sherlock Holmes, dar din moment ce librarie.net a catadictist abia recent sa-mi comunice, dupa 3 saptamani de asteptare, ca nu pot face rost de aceasta carte, sperantele de a pune mana pe ea s-au cam naruit.

Ei bine am citit-o, si inca m-a uimit faptul ca, desi stiam macar in general care-i misterul- doar maniera in care Doyle avea sa-l devoaleze se estompase din minte-, chiar si acum m-am lasat “pacalita” (cu buna stiinta), penduland intre a crede ca la mijloc e legenda cainelui demonic sau mana criminala a unui om ingenios. De asemenea, mi-au placut usurinta si naturaletea cu care Doyle a reusit sa transmita atmosfera apasatoare si sumbra si cursivitatea povestii, lipsa poticenlilor sau a elementelor in plus.

Dupa citirea unor astfel de carti, imprumuti putin din stilul detectivistic de a privi lucrurile din jur. Parca totul este demn de a fi studiat cu mai multa atentie, iar legaturile dintre evenimente, aparentele coincidente, devin mai evidente. Si neconcordanta dintre ceea ce spune gura si arata corpul devine mai clara. Un lucru mi-a placut in carte, o secventa mai exact, aceea in care Sherlock priveste atent un tablou al unei familii de nobili, si reuseste sa-si dea seama de secretul care invaluie povestea, deslusind identitatea unuia dintre ei, dincolo de aparente.  Uimit de aceasta revelatie, Watson cere lamuriri, si primeste raspunsul:

– Ei, da! Acum vezi! Mi-am deprins ochii sa cerceteze chipul oamenilor si nu podoabele lor. Sa poti vedea ce se ascunde sub o deghizare este prima conditie…

Dupa ce am terminat de citit cartea, mi-am dat seama ca subiectul ei a fost, poate, imprumutat de un film vazut cu ceva timp in urma, o productie franceza, in care jucau Vincent Cassel (interesantul Vincent Cassel…😀, care se incadreaza la acea categorie de barbati seducatori care au acel (prafuit deja termen) je ne sais qua- acelasi lucru il pot spune si despre Liam Neeson. Mi-a placut la nebunie alaturi de Jean Reno, in Les rivieres pourpres), Marc Dacascos (pe care-l stim din serialul TV The Crow: Stairway to Heaven– a jucat binisor, misterios si cuminte- il ajuta privirea la ultima parte), si fermecatoarea Monica BelluciLe pacte des loups (2001).

le_pacte_des_loups

O provincie franceza este terorizata de o fiara care traieste in paduri si ucide violent oamenii (suna cunoscut). Chemati pentru a dezlega misterul acestor crime, Gregoire de Fronsac si prietenul lui indian, Mani (“un cuplu” frumos, exprimand simbolic: ratiunea si gandirea magica, intelectul si intuitia), se trezesc prinsi in mijlocul unor jocuri de putere, in care ocultismul si intrigile de curte nu sunt straine unele de altele. Exista aceeasi dilema, cu privire la natura acestei bestii infricosatoare.  Undeva pe traseu apare si o idila romantica, deturnata putin de misterioasa si ezoterica Sylvia (Belluci). Desi rezolvarea povestii este aceeasi ca si in Cainele din Baskerville, finalul filmului, finalul-final, nu m-a incantat deloc, parandu-mi-se cam exagerat.

loups 143_ph7

Filmul, dincolo de povestea oricum interesanta, este foarte bine facut- are niste imagini superbe, (destul de pictural, impletind frumos si elementele realiste, un veritabil “eye-candy”- in genul “El laberinto del Fauno“- o frumusete de Fantasy) un montaj pe masura scenelor impresionante de actiune, si per total este reusit si relaxant.

7 thoughts on “Cainele si Bestia

  1. vai, nu pot sa cred ca ti-au zis ca nu pot face rost de carte!!😦 dupa atata salivat🙂 stii unde poti incerca? pe la librariile englezesti, daca sunt in bucuresti. eu am cumparat editia mea de la Fnac, cu vreo 10 euro daca nu ma insel, extrem de ieftina, desi noua.

  2. feeria says:

    Dios mio! Ce ieftine sunt volumele!
    (Atat imi mai trebuie- sa ma apuc sa fac comenzi si de pe Amazon.)
    Multumesc!

  3. feeria says:

    Le-am gasit! Vol. I+II=13$ Si se pare ca le au si la anticariat, cum ar veni, mai ieftine (3-4$/vol.).
    Sa vedem daca au si varianta ilustrata. Ca mie asta-mi luase ochii.😀

Leave a Reply

