Pe urmele lui Raskolnikov (Securea Blanda- R.N. Morris)

Scrisesem cu ceva timp in urma despre diferite carti care s-au folosit de numele lui Freud sau chiar transformandu-l in personaj (“Interpretarea Crimei”/ “Plansul lui Nietzsche”), manifestandu-mi, pe de o parte, curiozitatea naturala pentru astfel de lecturi, si pe de alta parte scepticismul. Curiozitate pentru ca este totusi un act de curaj sa te incumeti sa conturezi o astfel de personalitate, si nu oricum  (decriptiv si academic), ci dinamic, in tesatura unui roman, iar scepticismul pentru ca anumite personalitati pregnante au o imagine atat de clara in minte, incat orice surpapunere cu o scriere fictionala este imperfecta, stangace, imprecisa, ba chiar asemuita cu o “profanare”.

De data aceasta nu este vorba despre o personalitate, ci despre o carte.

Raspunzand afirmativ la imboldul Poliromului de a le secatui seria de thriller, odata cu “impertinenta” reducere pe care mi-au oferit-o, atentia mi-a fost atrasa ca un magnet de o carte, “Securea blanda”, in care scriitorul, R.N. Morris, si-a propus sa reinvie povestea fascinanta si de neuitat din romanul “Crima si pedeapsa”, a lui Dostoievski, imprumutand personajul investigatorului, Porfiri Petrovici, si imaginand maniera in care acesta avea, dupa an si jumatate de la crima lui Raskolnikov, sa rezolve o alta crima, extrem de complicata si aparent fara vreo cale de iesire.

securea-blanda-polirom

Aceasta situatie indedita, de a-mi fi reactualizata o carte de suflet, care nu va fi detronata cred niciodata de vreo alta scriere, si care-a insemnat pentru mine la fel de mult cat a insemnat prima carte pe care am citit-o si care mi-a strecurat pasiunea pentru lectura, pentru ca ea a deschis drumul catre scriitorii rusi, mi-a dat ocazia sa reflectez asupra unui alt aspect legat de alegerea cartilor si de gustul cititorilor pentru un anumit tip de carti. Aceasta reflectie a fost incurajata si de un subiect de discutie descoperit pe un blog al carui autor invita la o reintoarcere catre lectura “pe indelete”, acea lectura care iti ia timp, care te face sa-ti castigi timp pentru tine (nu ti-l fura)- adica, o reintoarcere la clasici- in detrimentul lecturilor “de consm”, cele pe care le devoram “pe nersasuflate” dar care nu ne potolesc sub nici o forma foamea (ma rog, subiectul propus era mult prea vast, din el desprinzandu-se si aceste idei).

Pornind de la ipoteza ca “Securea blanda” se incadreaza in a doua categorie de lecturi (si intr-o oarecare masura, chiar se incadreaza), iar “Crima si pedeapsa” (indubitabil) in prima, am ajuns la un paradox, care prin natura lui reuseste sa curpinda cele doua contrarii:

  • daca nu as fi citit “Crima si pedeapsa” si nu as cunoscut frumusetea si profunzimea acelei carti, cu siguranta referirea la ea, in descrierea cartii “Securea Blanda”, mi-ar fi trecut pe langa ochi;
  • presupunand ca totusi in frenezia cumparaturilor, as fi luat cartea anterior mentionata (poate si atrasa de greutatea numelui lui Dostoievski), cu siguranta pot spune ca aceasta carte ar fi reprezentat “un carlig” care pana la urma m-ar fi agatat si de romanul lui Dostoievski.

In anumite situatii, din oricare dintre cele doua directii ai privi, si indiferent de punctele in care te-ai afla pe traseul lecturilor, castigul este acelasi.

Intorcandu-ma la “Securea Blanda”, romanul este un thriller/politist clasic, cu toate ingredientele genului: o intriga stufoasa, crime misterioase si suspecti care apar si dispar la fel de misterios, anchete solicitante, piste criminalistice intortocheate, dezvaluiri frapante si rasturnari de situatie imprevizibile. Morris a fost timid si precaut in a intra mai adanc in filosofia din romanul “Crima si pedeapsa”, si a facut bine, pentru ca s-a folosit de exact ce avea nevoie pentru a duce la bun sfarsit un proiect, totusi, ambitios. Cu toate acestea, a strecurat din temele romanului, dar mai mult pentru a contura, chiar si stangaci, trasaturile definitorii ale unui popor atat de complex si de greu de inteles (religiozitatea si violenta, misticismul si primitivismul, libertatea spiritului sau decadenta sfletului, tragismul si fatalitatea), care pare ca face echilibristica pe o franghie la al carei capat se afla salvarea iar la altul damnarea. Aceeasi stangacie am surprins-o si in conturearea personajelor, carora a incercat sa le imprime acea zbatere interioara, care transforma o prostituata intr-o sfanta (personajul Liliei mi-a adus aminte de nuvela “Smerita”, a lui Dostoievski, pe care o indragesc cel mai mult dintre nuvelele lui) iar un intelectual rafinat intr-un criminal fara scrupule. Dar, dincolo de aceste aspecte, a reusit sa construiasca un roman inteligent, captivant, reactualizand fugar chiar si imaginea lui Raskolnikov in personajul tanarului student Virginski, care, desi nu pionul principal al intrigii, domina romanul, parte si datorita sentimentelor puternice pe care le trezeste in anchetatorul Porfiri.

Din punctul meu de vedere, este o lectura placuta, reconfortanta (pentru mine, a fost o reala bucurie), si nu m-am abtinut de la a zambi complice, atunci cand am citit, pe backcoverul cartii, urmatoarele cuvinte ale autorului:

rn_morris

Daca o sa ma intalnesc vreodata cu Dostoievski (desi ma indoiesc ca voi fi admis acolo unde se afla el), cred ca o sa ma simt teribil de stingherit. Cu toate ca, din cate stiu, nu-i lipsea simtul umorului.

4 thoughts on “Pe urmele lui Raskolnikov (Securea Blanda- R.N. Morris)

  1. feeria says:

    Super faaain, Laetitia! Mi-ai dat de joaca. Mersi mult! Cat despre lecturi, am luat ceva mai “soft”- dupa titlu si autor- dar tot acolo ajung. :)))

    Ti-ai facut blog pe wordpress?

  2. jeanneduval says:

    @ feeria
    Ah nu este blog, doar username…eu de-abia ma descurc cu cel de pe blogspot.com sa-mi fac si pe wordpress ar fi mare bataie de cap.
    Acum nu stiu care e preferabil: wordpress sau blogspot, cred ca astea doua sunt cele mai uzuale.
    Dar ca posibil user de blog pe wordpress cred ca numele iubitei lui Baudelaire e o alegere interesanta😀

    Ma bucur ca iti place Ivona ;;)
    Am pus-o sa spuna niste cuvinte tare urate :))

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s