Incercati sa-mi spuneti cine sunteti

Asa il intampina Hara Kei pe Herve Joncour, venit in Japonia taman din Franta, pentru a cumpara viermi de matase, undeva la jumatatea secolului XIX. De asemena, asa suna cele mai reusite randuri din romanul Matase, de Alessandro Baricco, pe care nu mi le pot dezlipi din minte. Cred ca atunci cand vine vorba de a impartasi celorlalti cine suntem, nu putem face decat sa incercam. Atat cat putem. De-aici si dificultatea “Spune-mi cine esti”; Cu ce incepi? Cum te definesti, prima data? Ca nume, functie, profesie, pasiuni/ sunt, imi place. Femeie, barbat?

matase

In fine, cartea nu este despre asta. Sau, nu este doar despre asta. Desi in centru se afla o interesanta idila, intre Herve si o misterioasa femeie, cu “chip de fetita si ochi fara taietura oblica”, aflata mereu in preajma lui Hara Kei, aflat mereu singur, ceea ce am remarcat a fost atmosfera cartii, dar nu izvorata din locurile pe care ea le desfasura in pagini, sau din momentele istorice pe care le dezlega, odata cu desirarea firelor de matase, ci din tempoul si ritmul lecturii, impuse de autor. Fiind o traire pur subiectiva- emotionala, nici nu stiu cum sa-i spun-, care-si pierde sensul atunci cand cuvintele nu-s asezate cum trebuie ca sa o exprime, cel mai bine este experimentarea ei directa.

Desi pot identifica ce anume ma face sa las de-o parte complet povestea (ca atare, nici na-m sa spun nimic despre ea), si sa consider ca felul in care a fost povestita conteaza, tot sunt uimita de situatie. Tocmai cand pot sa spun si eu clar si raspicat: vreau povesti! vine o carte care sa-mi arate ca pot oricand sa vreau ceva mai mult. Probabil, la finalul oricarei carti, cititorul poate ramane cu una din (sau mai multe): ideea lecturii, senzatia lecturii, sentimentul lecturii, in functie de ce anume a stimulat mai mult in interiorul cititorului.

2 thoughts on “Incercati sa-mi spuneti cine sunteti

  1. Am citit Ocean Mare de Baricco si am avut senzatia ca eram singura persoana care chiar l-a apreciat. Trebuie sa caut si cartea asta.

  2. Asta-i cu Baricco… nu stiu daca mi-a placut, nu stiu daca as mai citi o carte de el, dar cu siguranta il apreciez pentru starea (difuza si greu de denumit) pe care mi-a dat-o, printr-o lectura de 3 ore.

Leave a Reply

