Sinead

Ca un hot jefuitor de fericire care se grabeste sa ajunga in locul ferit de ochii lumii, lacomi dupa comori, la ora 18:00 fugeam disperata de la serviciu. Dintr-un gest reflex, ma uitam mereu peste umar, nu care cumva vreo grija, vreun gand de munca, de “trebuie”, sa ma impunga si sa-mi deturneze pasii senini. Ca nicioada, la 18:30 m-am sincronizat cu un alt hot, venit din celalalt colt al orasului.

IMG00167

Am ajuns la 19:00 in Arene, dupa ce ne-am pierdut putin pe drumurile ascunse, cu gandul sa ocupam un loc “cat mai in fata”, ca sa vedem bine ce se petrece pe scena. Prevazatoare am ajuns la 19:00, desi lumea era putina putina, iar concertul a inceput la 20:30 (“O mai asteptam. O asteptam de 18 ani”, a spus o doamna de langa mine). In timp ce sunetistii si luministii potriveau ca ceasornicarii cu urechea si pupila fine acordurile tehnologice, vremea se dezlantuia, sustinandu-si propriul spectacol (capricioasa, tensionata, furioasa, trista, dezlantuita, si apoi… triumfator de linistita). Nu ascund faptul ca mi-am dorit foarte mult sa ploua. Sa ploua mult, racoros. Dar nu neg nici ca ma ingrijorasem atunci cand imi dadusem seama ca, spre deoebire de cei veniti de-acasa, cu umbrele si pelerine, eu, venita de la serviciu, aveam doar o bluza pe mine si atat. Vant, ploaie marunta, fulgere (oare o fi vreun paratraznet pe-aici pe undeva?).

IMG00166

Agitatie si foarte multa emotie. Desi am mai fost la destule concerte, cu nume renumite, la Sinead am avut foarte multe emotii- nu-i de mirare ca nu simteam nici frigul, nici ploaia, nici vantul care-mi dadea tarcoale. Mi-am dorit atat de mult sa o vad… parca a fost o reintalnire cu cineva pe care l-am cunoscut foarte bine cu muult muult timp in urma- ceea ce, intr-o anumita masura, e corect, pentru ca muzica ei m-a crescut. Vocea ei m-a crescut, mi-a format si ea, alaturi de altele, urechea interioara; mama o placea pentru frumusetea ei canonica, aproape de perfectiune, iar tata pentru spiritul revoltat si pentru muzica. Este totusi ciudat ca ma simt atasata de ea, chiar daca nu sunt o fata inraita- nu i-am ascultat nici macar jumatate din albume, cap-coada. Cu toate acestea, o bucata din sufletul meu meloman ii apartine de drept si definitv.

IMG00179

Cu foarte putin timp inainte sa apara – modest, simplu, natural, naucitor de natural!-, in fata noastra, cerul s-a limpezit, s-a luminat, si deasupra scenei, in partea dreapta, a aparut un curcubeu diafan.

IMG00181

In urechi mi-au vajait marea si vantul, mi-au soptit norii si nisipul si fosnetul aripilor de pescarusi;

IMG00146

cand a inceput sa cante, m-am scufundat in valuri, si n-am mai iesit sa iau aer decat in momentul in care am auzit “Thank you for hearing me”, stiind ca este semnul de plecare- de trezire la realitate.

IMG00186

Un spectacol acustic simplu, curat, al unei artiste care a venit acolo sa (in)cante prin voce, sufletul.

Pentru mine a fost ce-am avut nevoie- pur si simplu Sinead. Nu Sinead a anilor ’90, nu Sinead a lui “Nothing compares 2 U”, nu Sinead rasa in cap, nu Sinead cu vocea impecabila, de cristal. Atat de mult mi-am dorit sa o vad, incat i-am sorbit si prin ochi, si prin urechi, prin toti porii, fiecare nota. Stiu cand i-a alunecat vocea, stiu cand a falsat usor, stiu cand a patinat si nu a mai ajuns unde trebuia. Si?! A fost minunata! Mi-a placut foarte mult cum a interpretat “Downpressor Man”, o piesa faina rau, si “I am stretched on your grave”, ori piesa pe care a interpretat-o spunand inainte ca o dedica tuturor celor care se afla prezenti, acum, dar fara ca noi sa stim. Toti curentii reci care umblau pe la picioare, au urcat imediat pe sira spinarii. Frumoasa “Last day of our acquaintance”. Si… You made me the thief of your heart (excepetional interpretata…).

Imi pare nespus de rau ca nu a canta si Troy. Este o piesa uluitor de sensibila si emotionanta. Si interpretata de ea… colosala.

NU voi spune nimic despre public… despre publicul care in momentul aparitiei si-a amintit imediat de aparatele de inregistrat dar nu si sa aplaude, care in timp ce Sinead venea pe scena, statea la coada la bere, care in timp ce Sinead canta a patra melodie, inca statea la coada la bere, si discuta cu apropiatii; n-am sa spun nimic nici de anumite persoane careu au tinut patru scaune goale pentru niste oameni careu au venit in ultimele 20 de minute de concert… si care atunci cand au venit, in timp ce, da, Sinead canta, se pupau, ridicati in picioare, ciocneau halba de bere si se bateau pe spate. “Cum, s-a si terminat?! Atat de putin a durat?”

IMG00189

Ma intreb cum naiba sa mai fi sa in stare sa mai articulezi ceva cu al’ de langa tine, in afara de “uau!”, cand Sinead urca pe scena. Ah, de fapt poti. Atunci cand vii doar pentru ca este un eveniment social, si ca trebuie bifat. De fapt, putin mi-a pasat de ai’ de langa mine. Cred ca a fost printre foarte putinele dati in care m-am detasat- de fapt, am fost detasata- fortat. Altfel nu puteam fi.

Am scris mult, pentru ca a si insemnat mult pentru mine.

Sper sa… mai vina?!

(Alte doua concerte la care vreau sa ajung sunt Suzanne Vega- 16 iulie, Palatului, Santana- Best Fest- 4 iulie,  si Leonard Cohen- 4 septembrie, Piata Constitutiei. Sper sa si reusesc! Vorba unei prietene, la Sinead a fost cum a fost, dar cand o veni Cohen asta, tre’ sa ne luam schimburi la noi, de fericire)

8 thoughts on “Sinead

  1. toate aceste nume in ro? fie ne-am ridicat noi, fie am imbatranit eu, si nu mai sunt ei asa de hot cum erau cand eram eu mic🙂

  2. feeria says:

    Acum doi ani imi puneam si eu intrebarea asta, acum putin imi pasa. Daca venea Sinead in ’90, eram doar un plod tarat de parinti si surghiunit sa stea cuminte in timp ce canta tanti cheala. Pentru mine a venit cand trebuia.
    (daca ne uitam atent la evenimentele artistice din ultimul an, raspunsul inclina in ambele directii- cel putin asa observ eu)

  3. aici n-as putea sa te contrazic si daca as vrea.. nu prea sunt la curent cu cine vine in ro – cu exceptia celor mentionati de tine..

  4. feeria says:

    Nici eu nu iau pulsul constant- l-as lua daca as avea resurse ceva mai frumusele,- doar ca atat cat am stat si eu cu ochii deschisi am vazut ca se misca destule- timp, dispozitie, vrere sa ai. Un singur exemplu care-mi vine-n minte: festivalul Masters of Jazz (anu’ trecut or venit si C. Corea si Al Jarreau si Count Bassie Orchestra si Monty Alexander (inca mai caut o piesa a lui, Heart, si nu dau nicaieri de ea), dar si Nigel Kennedy). Ma rog, imi aduc aminte de concertul Koop… o trupa destul de actuala, dar care pare-se a anuntat ca se retrage.😀 Deci, e undeva pe la mijloc adevarul. Cred.

  5. feeria says:

    Adica a anuntat ca se retrage la concertul sustinut in Bucuresti. Asa am inteles si eu, ca ar fi fost ultimul lor concert. In fine, eu nu-i cred.

  6. sorin says:

    Chiar daca am fost dezamagit la unele concerte, nu mi-am permis sa-mi bag picioarele in gusturile omilor.
    Tin minte ca in 2007, la Sibiu, la concertul celor de la Scorpions, o fost foarte frig. Scorpionii mi-or parut foarte faini, incercau sa schimbe atmosfera, sa insufleteasca publicul. Auzeam in jurul meu ‘mai stai ? io plec, mi-e frig, mai bine mergem la o cafea’. Mi-o fost mie rusine pentru omii ceia. Cred ca mai bine mergeau direct la cafea, sa nu mai treaca pe la concert. Cum ar fi fost ca Scorpionii sa puna armele jos si sa spuna “gata, nu mai cantam, vrem sa benm un cico, ne e frig”.
    Publicul trebuie sa sustina la randul lui concertul la care participa, macar prin bun simt pentru gusturile celorlalti.

  7. feeria says:

    Corect, Sorin. Publicul ar trebui sa fie educat in primul rand in ceea ce priveste pastrarea unei minime sinceritati fata de sine insusi. Nu-mi place? Plec. Punct. (Vai, dar cum? Doar am dat bani! Ia sa ma distrez eu putin, din moment ce am si platit!)

Leave a Reply

