Printese date uitarii sau necunoscute

Superb ilustrata, cu imagini de vis- creatii anonime ce pot fi admirate la “Muzeul Printeselor din Rennes”-, cu un text inteligent si sensibil, extraordinar tradus de Serban Foarta, care se joaca atat de bine cu cuvintele si scoate tot ce-i mai bun din limba romaneasca, intr-o prezentare excepetionala (grafica jucausa, ingenioasa, si calitate foarte buna), cartea “Printese date uitarii sau necunoscute “ ocupa un loc special in topul cartilor mele frumoase,- categoria “recreere”. Si editura Vellant si-a castigat un loc aparte in top; este a doua carte deosebita pe care o iau de la ei, prima fiind povestea baietelului mancator de carti.

Coperta Printese date uitarii sau necunoscute

Nu pot divulga identitatea acestor printese, pentru ca altfel ele nu ar mai fi “necunoscute” (nu?), si pentru ca descoperirea lor e foarte pretioasa. In spatele stilului sprintar, a comicului si frumusetii imaginilor, si, poate cu atat mai mult, in spatele de carte pentru copii, se ascund mici adevaruri pe care noi, femeile, acceptam sa le… acceptam doar atunci cand sunt spuse pe tonul potrivit si de catre persoana potrivita. Cred ca Philippe Lechermeir si Rebecca Dautremer au reusit asta.

Am ras cu pofta cand am citit “Alfabetul Evantalic International, in special la schema 14 de evantai, care inseamna: “Am apreciat mult acel eseu al lui Kierkegard asupra teoriei proximitatii kantiene a introspectiei eului antologicalmente intrisec Elizei, dar dvs.?”

img023

si am admirat minute bune imaginea Printesei Capriciosa,

img024

despre care se spune…

Febrila, dificila foarte, ea nu vorbeste – susoteste . Ea nu tuseste, ci-si stranuta tusea-n stranut. Lea cea mai fina masa, muta, nu se-atinge de nimic, e toata numai o grimasa si cel mult ciuguleste cate-un pic.

O adevarata… cum sa-i zic?

Razgaiata, nu se da-ndarat de l-a cere imposibilul: omat in toiul verii, umbra in desert, afine iarna- cel putin un sfert (de kg)

Tinand cont de subiectul cartii nu pot decat sa mustacesc recitind titlul. Printese necunoscute sau date uitarii… Sau, mai bine zis, trasaturi ale firii necunoste ori date uitarii. Caci despre asta e vorba. Despre printesa care traieste in fiecare dintre noi; una e printesa lenesa, care adora somnul (cand “a dormi inseamna a-ti spune povesti pe care inca nu le stii”) alta e printesa trista, alta printesa cabotina ori printesa careia ii placea atat de mult dansul… Dansul care este “ca zborul pe pamant”.

Am gasit un interviu cu Serban Foarta vorbind putin despre cartea tradusa cu atata pricepere si talent. Evidement (pozitia 14 evantai), facem comparatie cu “Enciclopedia Zmeilor”, dar domnul Foarta face o distinctie eleganta intre cele doua.

Serban-foarta

Aflasem mai de mult de o carte scrisa de el, “Mic tratat de pisicologie”, dar parca nu ma tentase. Acum, sunt mai mult decat curioasa, si-am sa cumpar cartea.

pisicologie

14 thoughts on “Printese date uitarii sau necunoscute

  1. am admirat coperta si ideea🙂 eu sunt o mare admiratoare a lui serban foarta, intr-adevar stapaneste limba romana intr-un fel atat de profund si o foloseste intr-un fel atat de pitoresc! nu exista altul ca el! cred ca a facut o treaba extraordinara si cu phoenix, versurile acelea sunt legendare.

  2. feeria says:

    Eu acum l-am descoperit, si stii, am avut senzatia ciudata ca el a scris cartea, ca ii apartine, atat de bine a “tradus”, a adaptat. E prima data cand mi se intampla.

  3. din partea lui Foarta nu ma mir. iti recomand si poeziile lui, sunt fabuloase, sunt adevarate opere de arta, insa in loc sa foloseasca materiale si culori, foloseste cuvinte. fascinanta treaba!

  4. feeria says:

    Asa e!🙂 Eu mi-am facut spirala la mare, din scoici. Imi place simbolul spiralei. Si e si foarte… estetica.

  5. Da, da, da ! In sfarsit o carte pe care am pus si eu mana. Daca n-ar fi fost pretul piperat de lansare as fi luat-o, o noua ”enciclopedie a zmeilor”, ceva mai ciudata si savuroasa pe alocuri.

  6. seara bună
    întîmplător ajuns aici mi se confirmă că… întîmplările întîmplătoare pot purta cele mai… surprinzătoare surprize… Mă voi abţine însă să comit pleonasmul perfect… şi mă bucur să-ţi deschid enciclopedia tocmai la dragul de Foarţă…
    toate cele bune!

  7. feeria says:

    (scuze in numele antispamului care ti-a furat mesajul)
    Sper sa-ti placa si alte capitole din enciclopedie.🙂
    Multumesc, seara frumoasa si tie!

  8. O carte de-a dreptul şi de-a stângul regală, delicioasă ca o prinţesă asezonată şi ca satisfacţia că broscoiul pe care l-ai sărutat s-a transformat într-un prinţ după bunul plac.🙂

    De făcut cadou oricui!

  9. feeria says:

    Exact, oricui… Cei de la Vellant au niste carti foarte frumoase. Mai e una interesanta, Semintele de Cabane, parca. Tot asa, cu un text frumos si niste imagini… mmmm!

Leave a Reply

