Cautatorii celuilalt trup: Pavic si Garbarek

Incercand sa scriu cateva lucruri despre experienta pe care am avut-o citind cartea lui Pavic“Celalalt trup”– in timp ce ascultam albumul lui Garbarek (sau invers…) – “In praise of dreams”, mi-am dat seama ca e ca si cand as incerca sa povestesc un vis. E ca si cand as incerca sa explic o metafora, sa decriptez un simbol, adica sa dau sens unor realitati pe care le inteleg si le indragesc intuitiv si direct, fara efort. Poate nu intamplator acum citesc “Biblia lui Dore”, in care personajul principal, fascinat inca din pruncie de ilustratiile fabuloase ale lui Gustav Dore, ajunge un cititor in… imagini. Cum ar fi ca, in loc sa urmarim cu mintea literele textului, sa  urmarim cu degetul povestea fiecarei imagini cu care ne intalnim, deslusindu-i intelesurile “rand cu rand”, ca si cand am parcurge textul imagini? Ma atrage ideea. O calitate pe care o caut la cartile pe care le citesc sau la muzica pe care o ascult este, ciudat ori nu, “impactul vizual” sau in ce masura imi suscita imaginatia.

B0002IVZ2W.03._SCLZZZZZZZ_V1106861182_ Celalalt-trup-poza-t-D-n-4-3600


In timp ce Pavic vorbeste explicit despre dorinta oamenilor de a-si regasi celalalt trup (If you go far enough), cel spiritual, care supravietuieste mortii, reprezentand promisiunea unei continuitati, Garbarek sugereaza, prin compozitiile sale, ca acest trup spiritual poate fi “imbracat” ori de cate ori mintea si sufletul nostru se pun de acord, si reusesc sa se unifice intr-o profunda stare de liniste si relaxare.  Jazzul ambiental al lui Garbarek, cu usoare accente orientale, a acompaniat perfect lectura cartii. Titlurile pieselor lui sunt strecurate in prezentare, si intre timp am si incarcat pe YT cateva dintre ele- follow the link.

Personajele lui Pavic, care travereseaza trei perioade istorice si regiuni diferite, transmitand mesajul ca aceasta cautare este un “dat universal” si face parte din conditia umana, penduleaza intre vrajitorie si religie, intre magie si credinta, incercand cu fiecare poveste sa afle daca dupa ce trecem ultimul prag, le asteapta o alta existenta. Mai mult, daca arta divinatiei, pe care o cunoastem noi, se concentreaza asupra aflarii viitorului din viata prezenta, personajele lui  isi doresc sa afle viitorul vietii ce va urma. Cuvantul (mantre, stihuri ce erau de vanzare oricui stia intrebuintarea lor), apa sfanta (“Lacrimile Maicii Domnului”, luate din unul din cele trei izvoare de la mormantul Maicii Domnului, fiecare anuntand fericirea, dragostea sau sanatatea. Toate trei sunt in stricta legatura cu eternitatea) si piatra– prinsa-ntr-un inel (care-si schimba culoarea in functie de mana pe care era tinut- verde insemna sanatate, rosu insemna fericire si albastru dragoste), sunt cele trei elemente care reunite fac posibila deschiderea unei fasii in universul metafizic, nonmaterial. Apa si piatra fara cuvant care sa le denumeasca sunt simple materii.  Cuvantul sterp, fara apa, sau slab, fara tarie, este gol. De asemenea, doar cuvantul poate unifica sensurile contrare ale lucrurilor. O trinitatea indestructibila. Observam ca Pavic ofera chiar un model de cunoastere.

“As seen from above”, vorbesc despre “personaje” dar de fapt, exista un unic personaj- cuplul– (ca si in romanul lui, “Mantia de Stele”) asta in pofida faptului ca romanul debuteaza cu povestea contemporana spusa prin prisma partenerului de cuplu decedat (marturie a acelei continuiti, pe care ambii o cautau in timpul vietii). In carte este surprinsa foarte frumos natura acestui parteneriat, cu barbatul ca promotor al cautarii active, si femeia ca detinatoare a raspunsurilor tainice dar si a intrebarilor potrivite. De-a lungul calatoriei, fiecare cuplu are particularitatile lui, dar cea mai interesanta transformare este la nivelul rolului feminin. In povestea venetiana, femeia este detinatoarea intrebarii dar si a raspunsului, dar mai presus de a cauta celalat trup isi doreste gasirea iubirii- in povestea contemporana, ea este cautatoarea activa. Cu toate acestea, ambele si-au atras, fascinat partenerii in acest vartej mistic, ademenindu-i, seducandu-i.

Ar fi foarte multe de spus mai ales despre teoriile expuse in carte (ce este acest celalalt trup? Cum il putem afla? Unde exista el, in ce dimensiune? Exista doar ceea ce vedem, simtim si traim intr-un prezent care, de fapt, e doar o fractiune de timp intre trecut si viitor?- a “Knot of place and time”), despre sensurile acestei cautari (teama, curiozitate, dorinta de a cunoaste, de a experimenta plenar potentialul uman) si despre diferitele mijloace de a afla raspunsul (modelul religios, ezoteric, tehnici yoghine de respiratie, cultivarea si ingrijirea trupului material, ba chiar, fugitiv, face referire la descoperile lui Masaru Emoto). In timp ce citeam ma intrebam daca Pavic o avea vreo legatura cu Steiner. Exista o certitudine insa, in tot acest “Cloud of unknowing”: moartea este cea care aduce revelatia (unde, spune Garbarek, “One goes there alone”). Aici cartea lui Pavic prinde accente usor dramatice, insa scriitorul nu se concentreaza pe ele. Oricum personajele lui sunt spirit si mental. Carnalul apare ca efect al spiritului ludic cu care Milorad Pavic e inzestrat din plin. Scenele erotice sunt putin cam bizare si foarte intense. Intri si iesi din decorul sexual in acelasi fel in care se intampla atunci cand visezi… brusc, pe neasteptate, cu o asociere de imagini si idei ciudate. Puternice.

Mi-ar fi placut, insa, sa cunosc motivatia personajelor pentru o astfel de calatorie. Inclinatia lor a fost sugerata de scriitor si prin profesiile daruite fiecaruia: scriitor, arheolog, om al bisericii, etc.

Uneori, universul magic, oniric, metaforic si liber al lui Pavic este preferabil celui liniar si rational.  Am mai gasit o recenzie, a lui Mihnea Maruta, incheiata foarte frumos cu: “Vă spun un singur secret: şi cărţile pot fi “celălalt trup”. Aceasta e una dintre ele. Pentru autor sau pentru noi?”

Cartea a aparut la noi la Editura Paralela 45. Si-a avut lansarea la targul de carte, din iunie. Atunci am si cumparat-o. Pe siteul personal al scriitorului, doua anunturi:

  • “The second body” poate fi citita- GRATUIT- in engleza, direct de pe site;
  • Scriitorul pregateste un roman cu finaluri alternative. Fiecare cititor va tine in maini un alt deznodamant. Si asta dupa romanul-zodiac (Mantia de stele), romanul-dictionar (Dictionarul Khazar), romanul-tarot (Ultima iubire la Tarigrad), si romanul-clepsidra (Peisaj pictat in ceai).

Din pacate, nu am mai gasit pe nicaieri “Dictionarul Khazar”- aparut la Nemira-, sau “Peisaj pictat in ceai” ori “Partea launtrica a vantului”.

(Despre Garbarek, la care mi-am si luat bilet, chiar daca concertul e abia pe 25 noiembrie, alta data. Acum a sustinut foarte frumos lectura)

11 thoughts on “Cautatorii celuilalt trup: Pavic si Garbarek

  1. “omul care citeste in imagini” imi aminteste de cel care “citeste mirosurile” din “parfumul” lui Suskind. nu mai cumpar romane in romana, dar p-asta l-am primit cadou cam acum un an🙂

  2. feeria says:

    Zamolxis, de ce nu mai citesti romane in romana?
    Rontziki, Afreuda, Manole, stati sa sed si sa-mi trag suflul!
    Afreuda, onorez orice leapsa, cu carti sau fara.😀

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s