Edmund Dulac

Acum doua saptamani scriam despre John Bauer, un artist suedez care si-a dedicat viata ilustrarii basmelor si cartilor pentru copii.

Edmund-Dulac-Portrait

Nascut in Touluse, Franta, anul 1882, si-a inceput viata profesionala  studiind dreptul la facultatea din Touluse, dar urmand in paralel cursuri la scoala de arta – Ecole des Beaux Arts. Incurajat de castigarea diferitelor premii la scoala de arta dar si plictisit de drept, isi indreapta intreaga atentie catre domeniul artistic, iar in 1904 petrece o scurta perioada la Paris, la Academie Julian. La 22 de ani, tanarul francez este contactat de J.M. Dent pentru a ilustra colectia completa de scrieri a surorilor Bronte.

Initial am vrut sa scriu cate ceva despre el dupa ce am citit cartea lui Mathias Malzieu, Mecanica Inimii, pentru ca mi-a adus aminte de basmul Craiasa Zapezii, iar pe Dulac l-am descoperit prin ilustratiile realizate la acest basm, editita din 1911.

snowqueen3 snowqueen6

Printre lucrarile la care a contribuit se numara doua carti foarte interesante, care mi-au atras imediat atentia:

Hotii luminii si Visatorul Viselor de Regina Maria a Romaniei:

stealers_of_light_frontispiece

Stealers of Light

qr5

Dreamer of Dreams

1001 de nopti (1907)

arabian2

Frumoasa Adormita si alte basme (1910)

ma_Dulac_The_Sleeping_Beauty 2025

Clopotele si alte poeme de Edgar Allan Poe (1912)

dulac_eldorado_ap

ElDorado

Dupa razboi, cartile ilustrate erau considerate un moft prea scump asa ca a fost nevoit sa se reorienteze, ramanand, insa, in sfera artelor plastice. Ultimele sale carti au fost: Edmund Dulac’s Fairy Book (1916) si The Kingdom of the Pearl (1920). Dupa aceea Dulac a facut caricaturi pentru ziare, portrete, costume si decoruri pentru teatre, ilustratii pentru copertele cartilor. In timpul celui de-al doilea razboi mondial a creat ilustratii pentru timbre si banconte. Proiectele lui au continuat pana la sfarsitul vietii, el reusind sa se adapteze cu succes vremurilor pe care le traia, departe de epoca de aur in care cartile erau opere de arta…

2057

11 thoughts on “Edmund Dulac

  1. Mi-am amintit de cartile copilariei…au o anume atmosfera pe care nu o regasesc in ilustratiile de pe cartile de acum, chiar si cand temele sunt similare…Foarte frumoase!🙂

  2. Vad ca rontziki mi-a anticipat oarecum comentariul, caci citind articolul si – mai ales – privind ilustratiile, mi-am amintit ca toate cartile din copilarie pareau a fi ilustrate in acest stil. In special siluetele feminine, sunt complet de acolo, daca as avea timp si m-as apuca sa sap pe acasa printre carticele, as gasi cateva mostre. Ai reusit sa ma faci curioasa oare cum, cine si de ce a ajuns sa ilustreze carti de copii. Ai tu talentul, aici in Enciclopedia ta, sa ne faci sa ne ducem departe departe🙂

  3. feeria says:

    Rontziki, nici n-au cum sa aiba… Desi in general nu-mi plac ilustratiile cartilor pentru copii din ziua de azi- le consider mult prea simpliste si in culori mult prea “vulgare”- am mai gasit pe ici pe colo carti frumoase.

    Arana, uite mi-ai dat o idee.😀 Mai am ceva carti de cand eram mica, cu ilustratii care-mi plac. Sunt curioasa cine-a facut magia imaginilor.

    Silviu, eu imi propun sa fiu ceva mai consecventa cu capitolul asta, sa caut si alti ilustratori si sa traduc putin din informatiile pe care le gasesc despre ei.

  4. Am citit cartile reginei Maria… insa nu stiam ca el e ilustratorul.

    E frumos… o meserie frumoasa sa imaginezi pe coli de hartie franturi de lumi pentru suflete de copii.

  5. Cartile sunt o editie mai veche, nu stiu daca se retipareste. Au si ilustratii. Formatul e un pic spre patrat… gen carte de povesti cu coperti groase.
    Nu le am eu. Bunica le are si de la ea le-am citit. E o fana, ca sa zic asa, a reginei Maria si citeste totul ce e scris de si despre ea.
    De editura ma pot interesa.

Leave a Reply

