Ierusalim de Goncalo M. Tavares

Desi nu ma simt in stare sa dezvolt, amintesc ultima lectura- pentru ca poate va mai ateriza si in mainile altora-, o calatorie fulgeratoare, care a picat greu, cu multe semne de intrebare la final- Ierusalim de Goncalo M. Tavares.

Desi ar merita multe cuvinte, prefer sa ma rezum la a spune ca in Ierusalim se intalnesc analiza destinului cu psihologia cotidiana, conditia umana si sanatatea mentala. E cartea unei nopti halucinante, in care legaturile dintre sase oameni devin hotaratoare pentru destinele lor. Intensitatea cu care sunt relatate evenimentele este punctata de analize, care par sa fie notitele unui psihiatru ce-si construieste un studiu de caz elaborat,  si rememorari ale istoriei de viata a personajelor.

ierusalim-cop

E una din putinele carti alese dupa coperta. Scurtele descrieri sunt foarte departe de farmecul si miezul cartii. Intr-o oarecare masura, si coperta e la fel, dar a avut avantajul de a fi interesanta si de a prevesti ideea unei lumi rasturnate, cam asa cum este lumea celor carora le spunem "nebuni"

Partea frumoasa la aceasta carte este ca poate fi interpretata in fel si chip, poate fi intoarsa pe toate fetele si stoarsa de semnificatii. Se poate discuta despre ratiunea din spatele unei relatii intre un doctor psihiatru si o schizofrenica, despre specificul relatiilor  sentimentale dintre bolnavii mental, despre drepturile lor umane si naturale, despre ce inseamna tratament psihiatric si, foarte important, teama de “nebunie” si de moarte (si, implicitit, ironia de a te afla, cu atat mai mult, aproape de ele!), despre moralitate si inconstienta, a trai viata din interiorul ei sau de pe margine, din experienta sau din teorie.

supravegherea devenea o alta forma de a nu fi singur, iar unii bolnavi contracarau singuratatea simtindu-se urmariti.

Nu in ultimul rand, despre motivul pentru care un om ar studia raul colectiv, exprimat prin istoria ororilor si masacrelor omenesti, despre sensul mascat al hazardului si despre felul in care, in mod misterios, viata ne aseaza pe fiecare, calau si victima, fata in fata. Exista multe “de ce?”-uri (o intrebare care mie-mi place foarte mult) in cartea asta.

Un lucru care m-a fascinat si pe care nu l-am mai regasit pana acum in lecturile mele este naturaletea cu care Tavares strecoara acele ganduri irationale, magice, inradacinate in eul nostru copil, pe care il continem indiferent ce varsta avem, si in care ne refugiem ori de cate ori viata de adult devine primejdioasa, sortii se intorc impotriva noastra iar existenta nu mai are un inteles clar, imediat. In acelasi timp, este eul care pare sa sesizeze cel mai clar dihotoniile, care inca n-a realizat unificarea lor. E imposibil sa mori cand ti-e atat de foame! … Durerea buna si durerea ra. Durerea care prevesteste moartea si cea care te determina sa ramai in viata.

goncalo-m-tavares-i-hate-the-idea-that-everything-you-do-is-new-goncalo-m-tavares-writer-portugal-jerusalem

Imi place de Tavares. Cu siguranta l-as mai citi. E profund, indraznet si are simturi ascutite.

Dincolo de carte, mi-a dat un motiv pentru care sa-i invidiez pe scriitorii talentati, care pot fi, in romanele lor, orice isi doresc. Pot aprofunda un domeniu, isi pot alege meserii la care poate nici nu visasera inainte sa explodeze infinitatea asta de posibilitati in interiorul lor. Theodore Busbeck mi-a dat de banuit asta.

(Semnificatia titlului e foarte frumoasa si foarte “adevarata”- daca pot sa spun asa, simplist)

Later Edit: tot dau tarcoale cartii… sa o pun in biblioteca, la loc, sa o mai las prin preajma. E clar genul de carte care ramane “calda” multa vreme.

8 thoughts on “Ierusalim de Goncalo M. Tavares

  1. coperta chiar ca este reusita..deci nu e gresita ideea ca in cazul unor autori necunoscuti si coperta cantareste in decizia de cumparare😀

    suna interesant subiectul si desfasurarea romanului.

  2. Si pe mine coperta m-a fermecat, atunci cand am citit-o😀 Si la fel, n-am regretat nicio secunda. A propos, am scris si eu despre ea, chiar merita data mai departe🙂

  3. feeria says:

    Necunoscuti pentru mine…😀
    Nu e gresita deloc. Si descrierile de pe coperta 4 sunt importante, dar in unele cazuri e vorba doar de “Un roman excepetional!”, “Il citesti cu sufletul la gura!”, “Nu l-am putut lasa din maini”- chestii care pe mine nu ma ajuta absolut deloc. Adevarul e ca unele carti te pun in dificultate cand vine vorba sa le rezumi la trei propozitii inghesuite.

  4. feeria says:

    Arana, la cautarea dupa coperta am dat de articolul tau si al lui Suciu, dar nu le-am citit, hihi. Acum ca am scris am sa le citesc. Parca tot in toamna asta, nu?
    Merita, asta e cert!

  5. Eu toamna trecuta am citit-o, fix cam acum un an. Acum mi-am recitit si eu postul sa imi amintesc putin de carte, oricum a avut un impact puternic asupra mea. Momentan exemplarul meu e imprumutat pe undeva, am avut succes si i-am convins si pe altii sa o incerce, hehe

  6. feeria says:

    Da, tot in septembrie… si tot in septembrie si el.😀 Poate e o carte de toamna. Mi-a placut o idee, pe care n-am amintit-o in ce-am scris, asta apropos de impact- legatura pe care o facuse doctorul intre somaj si violenta si posibilitatea de a savarsi acte de violenta.😀 Si se intreba el, daca un om pasionat de timbre sau preocupat de descoperirea unui nou corp ceresc ar putea fi capabil ca in urmatoarea zi sa realizeze cel mai oribil act cu putinta? Si de-aici putem “broda” la infinit.
    Bine, tipul a lansat destule piste de gandire si asta fara sa uite ca el scrie un roman, nu un tratat de filosofie. Iar asta mi-a placut. Mult.

Leave a Reply

