Anim’est (1)

Am ajuns la doua programe de la festival, Mozaic 1– colectie de scurt-metraje- si animatia Les Lascars, lung metraj francez.

In primul rand, despre organizare: cinematograful Patria nu-mi place. Are un hol oribil, e urat luminat, prafuit, murdar, si prea “indiferent” pentru a gazdui un asemenea festival. Cred ca mai potrivit era Scala, acolo unde s-a tinut anul trecut. Am dardait de frig pe hol, am dardait de frig inauntru.Ok, recunosc ca nici n-am fost adecvat imbracata (nu stiu ce-o fi fost in capul meu). Per total, atmosfera mi s-a parut dezolanta… Standul de benzi desenate- inghesuit si deloc atragator. Desi am asteptat in hol mai bine de juma de ora (na, nu toti putem fi punctual si in weekend- desi ar trebui!!), am preferat sa-mi citesc cartea din geanta decat sa rasfoiesc BD-urile.

Acum, ce-am vazut:

Mozaic 1 a cuprins 14 scurt-metraje, dintre care am remarcat doar patru:

Primul, care se numeste Birth (Signe Bauman, Italia), exploreaza mai multe teme legate de aparitia unei sarcini in vitata unei adolescente care traieste alaturi de o mama indiferenta, ce nu poate accepta- nu vrea sa accepte- ca fata ei nu este nici copil, nici bebelus, ci o tanara care trebuie sa afle in sfarsit adevarul despre “cum apar copiii”. In consecinta, fata e trimisa la alte femei, ca sa afle cate ceva despre acest “miracol” al nasterii. Frici, povesti, istorii de viata, dureri, renuntari si suferinte, toate se ingramadesc in capul fetei, pentru ca in final, in momentul 0 cand apare in sfarsit copilul, cand nasterea nu mai poate fi nici ascunsa, nici amanata, sa inteleaga ca ea nu mai are sens decat ca suport pentru copilul ei,- devenit imediat un mic tiran, care incepe din primele secunde sa-i dicteze viata. Metaforele vizuale care substituie marile teme traumatice au fost foarte bine alese…

2012_7_Birth_fixed birth

Sam’s Hot Dogs (David Lopez Retamero, UK)este o mica “sceneta” absurda, cu un bucatar foarte mandru de hot dogii lui deliciosi, care se decide sa ne impartaseasca din secretele culinare. Tipul insa are o problema… animalul lui de companie, un urs caruia el crede ca-i poate potoli foamea cu cate un carnacior rahitic si chinuit, ii cam aranjeaza toate iubitele care se lipesc de el. Pentru ca nu mai suporta singuratatea, ia o decizie grea… il elimina din schema vietii lui pe ursul fioros, ca sa se bucure in sfarsit de o relatie adevarata cu o femeie. Amuzant si bine inchegat filmuletul, cu o idee clara. Nu pot spune acelasi lucru despre Birth, dar acolo altceva mi-a placut.

1676_kat_sams picture04

Notebook (Evelien Lohbeck, Polonia)- poate fi urmarit si de pe Youtube. Din cate am inteles, unii il stiau deja, pentru ca a tot circulat. Eu l-am vazut acum prima data, si mi-a placut pentru ca pur si simplu e ingenios si simpatic.

Mentionez In Transit pentru ca am o slabiciune pentru ideea de “shifting faces” pe care am mai intalnit-o (la un moment dat si cu tehnica stop motion animation, care-i destul de cheltuitoare de timp si rabdare). Fara ca vizitatorii muzeului sa bage de seama, un portret angelic exprima, treptat, toate starile si anotimpurile umane, transformandu-se dintr-un chip intr-altul. Mi-a placut ca finalul, cadru largit in care tabloul isi recapata forma cunoscuta iar oamenii se opresc linistiti in fata lui, sa-l admire, fara sa banuiasca ceva, a accentuat ideea ca se intampla cu mult mai multe lucruri interesante in jurul nostru decat putem noi percepe in mod obisnuit, in fiecare clipa, si nu trebuie decat sa fim atenti, sa privim si sa ascultam.

Filmuletul poate fi vizionat aici.

Cam atat din calupul asta de scurt-metraje.

Lung-metrajul Les Lascars m-a bine dispus total dupa frigul de-afara, vanzoleala si lipas generala de chef pe care am avut-o. Viata de cartier e grea atunci cand n-ai bani nici pentru o amarata de vacanta, nu esti in gasca care trebuie, traiesti cu o prietena psihopata care te calareste toata ziua, sau cu verisoara care te bate  la cap sa-ti gasesti de munca. Doi prieteni raman fara planuri de vacanta asa ca pica de fraierii blocurilor. Unul accepta sa munceasca la resedinta unor bogatani- pentu ca fiica bogatanului era o bunaciune- iar celalalt se decide sa faca trafic cu droguri ca sa poata cumpara niste bilete pentru o excursie. De-aici, incep multe multe nebunii hazlii, situatii comice absolut delirante, si poante porcoase pur si simplu delicioase. E geniala faza cand cel mai dur gagiu din cartier, un neonazi periculos incearca sa-si dea intalniri pe net, si se chatuieste pe webcam cu o bibliotecara.

4dntvuhh2yeo4npyb3igdet73odaolf$awjjs3aeix9goc993714m1knir63z08 15429

O zi in care preferam sa fie soare in loc de ploaie, si in care am ales complet contrar ce-mi programasem.😀😀 Ciudat, si eu m-am mirat. Maine probabil ca ma voi tine de plan. Am o sacosa cu oite diabolice. Mama va fi incantata ca nu va mai trebui sa de bani pe pungi la hipermarketuri. Programul e misto tiparit, ca anul trecut.

7 thoughts on “Anim’est (1)

  1. feeria says:

    Mmmm, sa-nteleg ca trebuie sa ma misc sa iau bilete (nu pentru mine, ca eu am abonament- hihi)la Creepy Animation.o_O S-ar putea sa fie inghesuiala.

Leave a Reply

