Ceea ce nu era decat un vis a devenit cinema

Am cumparat cartea de pe siteul Librariei Carturesti care o avea inclusa la reducere (9,9 lei), dupa ce in urma cu o saptamana aveam marele noroc de a gasi la un anticariat  (cu 14 lei in loc de 32- lesin de bucurie cand iau cu bani putini lucruri care-mi plac😀 ) cartea autobiografica a lui Alan Alda, “Sa nu-ti impaiezi niciodata cainele” (pe care o citesc acum si prin care il tot caut de zor pe Pierce). In aceeasi comanda am mai luat un exemplar din Cum sa prinzi pestele cel mare a lui Lynch, gandindu-ma sa o fac cadou.

1

Cum se fac filmele… pornind de la o scanteie, care roieste fie in jurul unui subiect anume, al unei carti, al unei actrite sau al unui actor ori alt personaj care pare destul de interesant incat sa apara pe “Marile Ecrane”. Este prima stare (de agregare) in care se afla filmul: pe hartie.

2

Scenariul se concepe liber, inca neconstrans de cifre, facturi, plati si limitarile tehnice. Regula este ca o pagina de scenariu sa corespunda unui minut de film, si tocmai din cauza aceasta scenariul lui Tarantino de 250 de pagini la Kill Bill a rupt filmul in doua parti. “Vizualizarea” scenariului se poate face prin apelarea la story-boarduri, adica schite grafice ale fiecarui cadru. Lars von Trier a ales sa scrie doua scenarii pentru filmul Europa: primul scenariu continea “cuvintele”, ia al doilea “imaginile”, apropiindu-se de ideea de story-board. Scenariul nu ramane fix, ci se modifica pe parcursul filmului tinand cont de costurile implicate, de posibilitatile de realizare, de pretentiile producatorilor (atunci cand avem… the producer’s cut si the director’s cut!), si de evolutia noaturala a lucrurilor pe platoul de filmare. Incet, visul incepe sa-si croiasca drum spre starea de veghe, si, asa cum amintirea unui vis este doar o frantura din ce-a insemnat el in starea de libertate totala din somn, asa si filmul ca produs final este uneori doar bucati din cum era dezvoltat el in scenariul initial.

Inainte de marea batalie, se strange echipa.Se semneaza contracte, se fac planificari. Planificari riguroase. Uneori se alege filmarea tuturor cadrelor care se desfasoara intr-un anumit decor, indiferent ca ele apartin unor momente diferite din film, pentru a economisi timp si bani. Un decor inedit: Dogville.

Dogville-3

In timpul turnarii, filmul capata in mintea regizorului alte coordonate. “Idealul este gasirea echilibrului intre filmul care trebuie facut si resursele necesare “.  Regizorul trebuie sa tina fraiele relatiei cu actorii, echipa tehnica si producatorul. Unii producatori aleg sa participe la filmari, presand echipa artistica, dar altii prefera sa se tina departe: e terenul pe care ei nu-si pot arata fatis influenta.

Turnarea unui film seamana perfect cu drumul diligentei prin Vestul Salbatic. La inceput, toti speram sa fie o calatorie placuta, dar imediat dupa aceea incepem sa ne intrebam daca vom mai ajunge la destinatie. (La nui americanne, de Francois Truffaut)

Exista ritualuri in timpul filmarilor, de la intima organizare a vietii pe platoul de filmare, si pana la momente solemne, cum ar fi ultimul cadru jucat al actorilor principali care se incheie in aplauzele intregii echipe. Exista si modele si mituri ale felului in care regizorul trebuie sa se comporte astfel incat sa scoata “ce-i mai bun” de la echipa sa. Ne aflam intre doua extreme: atmosfera tensionanta si dramatica pe care o intretinea Pailat si buna dispozitie si antrenul in care se desfasurau filmarile sub indrumarea lui Jean Renoir.

De asemenea, trebuie luate decizii importante, printre care locul regizorului, locul camerei.

Despre lumina:

Lumina inseamna ideologie, sentiment, culoare, tonalitate, adancime, atmosfera, poveste. Lumina face minuni, adauga, sterge, micsoreaza, imbogateste, nuanteaza, subliniaza, sugereaza, ne face sa credem si sa acceptam fantasticul, visul, dar, dimpotriva, poate da stralucire chiar si celei mai cenusii realitati. Filmul se realizeaza prin lumina, stilul se exprima prin lumina. (Fellini)

In postproductie, este un alt moment de maxima libertate (dar uneori si de maxima frustrare). Monteurul este magicianul. Crearea coloanei sonore este un alt moment foarte indragit de cinasti, care a adus in lumea filmului cupluri longevive: Ennio Morricone si Sergio Leone, Angelo Badalamenti si David Lynch, Bernard Hermann si Alfred Hitchcock.

***

Acuma, dupa prezentarea mea lunga, puteti considera ca ati parcurs cartea.😀 N-o spun cu rautate, pentru ca nici nu si-a propus mai mult, dar contine chestii banale, de bun simt, pe care orice iubitor de cinema macar le intuieste, daca nu cumva le cunoaste deja. Lectura e placuta, pentru ca limbajul este elevat, curge frumos, si imbina reflectiile personale cu citatele unor mari cineasti, ca Fellini, Truffaut, Godart sau Lynch. Pentru ca e o carte despre cea mai populara arta vizuala, indispensabile au fost fotografiile din filme ori din timpul filmarilor.

Chestia cu adevarat faina este ca la sfarsitul cartii este trecuta o lista cu filmele care au tratat subiectul cinematografic, fie in cheie dramatica, ironica ori comica. Amintesc:

  • Hollywood Ending de Woody Allen;
  • Le Mepris de Godard;
  • The bad and the beautiful de Vincent Minnelli;
  • Otto e mezzo de Fellini;
  • Ed Wood de Tim Burton;
  • Sunset Boulevard deBilly Wilder
  • Mulhooland Drive de Lynch;
  • La mala educacion de Almodovar.

Lecturi viitoare pe tema:

De la Polirom: Varstele cinematografiei in capodopere (pe coperta 4 sunt doua randuri de “laudatio” care m-au ingretosat complet- limbajul, nu “laudatia”) si Bunul, raul si uratul in cinema.

De la Humanitas: Fellini despre Fellini.

4 thoughts on “Ceea ce nu era decat un vis a devenit cinema

  1. feeria says:

    Stii, imi pare rau ca n-au mai facut astia un Scarry Movie 4. Sunt curioasa cum ar fi parodiat Antichristul lui Lars von Trier.😀

  2. poate gasesti si de la curtea veche- francois truffaut, barbatul care iubea filmele si prin vreun anticariat jean renoir- viata si filmele mele

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s