Un an din viata. Pictat

Pe 12 februarie a împlinit 18 ani. La majorat, şi-a propus să picteze câte un tablou pe zi, până la 19 ani. Ideea i-a dat-o Picasso, care spunea undeva că un jurnal intim poate fi ţinut şi prin pictură. Acesta e pariul ei. Până ieri, Ioana s-a ţinut de cuvânt: a pictat deja 39 de tablouri. E sigură că va avea 365, peste un an.

„M-am gândit mult la ce a zis Picasso“, spune Ioana. „Să ţii un jurnal pictat e frumos. Eu mă exprim mai bine prin pictură, aşa că am decis să îmi fac acest cadou la majorat.“ Ioana nu va pune titluri tablourilor. „Am zis că ţin un jurnal, un altfel de jurnal. La sfârşitul celor 365 de zile, tablourile vor arăta cum a fost anul acesta pentru mine, cu zile bune şi cu zile rele. Cu zile în care m-am supărat la şcoală, cu momente foarte frumoase, cu ploi şi cu soare. Vreau ca tablourile să vorbească de la sine despre mine şi despre primul an în care am fost majoră“, spune tânăra artistă.

Articol din 24 Martie 2008, in Evenimentul Zilei.

Jurnalul pictat al Ioanei Duta a ajuns la pagina 240


Articol din 20 octombrie 2008, in Curierul Zilei.

Gong final, cortina a căzut pentru cel mai îndrăzneţ proiect de pictură al unei tinere artiste, din cîte ştim, singular, cel puţin în România, la care protagonista a muncit cu răbdarea unui alchimist. Pe 13 februarie, aburii calzi de culoare ieşeau din cel de-al doisprezecelea vernisaj şi ultimul din proiectul „365 de zile de pictură”.

Articol din 19 februarie 2009, in Revista de creatie atitudine si cultura.

Ioana Teodora Duţă a câştigat pariul cu ea însăşi: timp de 365 de zile a pictat 365 de tablouri.

Un apartament dintr-un bloc din Curtea de Argeş, în acelaşi timp un atelier de artist, găzduieşte un an din viaţa Ioanei Teodora Duţă, elevă în clasa a XII-a la Liceul de Artă “Dinu Lipatti” din Piteşti. Tânăra pictoriţă a câştigat pariul pe care l-a făcut cu ea însăşi anul trecut, pe 12 februarie, când şi-a sărbătorit majoratul.

Articol din 11 februarie 2009, pe siteul Realitatea.

… ma-ntreb, cat poate fi de puternica pasiunea si cata determinare sa ai sa poti duce la bun sfarsit un asemenea proiect? Si asta la o varsta totusi destul de cruda, desi, persoanele talentate, cu chemare artistica si care isi pun tot sufletul, stiind ca altceva nu pot face in viata, niciodata nu-si traiesc varsta cronologica- in tinerete simt si gandesc adult- dovada motivatia si seriozitatea-, si la maturitate isi pastreaza spontaneitatea si  spiritul jovial, ludic, capricios.  Ma gandesc la multele hotarari si foarte desele abandonari si la multele directii in care-as vrea sa merg.

Am aflat de Ioana Duta de pe blogul Emmei Zeicescu. Picturile ei sunt foarte interesante, unele imi plac destul de mult, atat cat am vazut pe internet. Recunosc, insa, ca faptul ca “a pictat” e mai putin important decat faptul de a fi ramas fidela acestei hotarari si de a reusi sa finalizeze ce si-a propus. Pe mine asta m-a impresionat in primul rand! Sa fii capabil ca in fiecare zi sa ramai in contact si sa faci ceva concret intr-o anumita directie… e ceva ce apreciez enorm la oameni.

2 thoughts on “Un an din viata. Pictat

  1. Wow! E într-adevăr de apreciat şi chiar trebuie să fii mânat de o pasiune puternică🙂
    Şi mă face şi pe mine să mă gândesc la deziderate şi la ce mi-am propus de-a lungul timpului…unele abandonate…

  2. feeria says:

    Eu cand am citit am simtit pe de-o parte o mare rusine pentru toate planurile pe care mi le-am trambitat, si de care nu m-am tinut (de multe ori din motive stupide) si pe de alta parte un puternic imbold! Doamne, ce mi-as dori sa simt si eu la sfarsit de an… implinirea a ceva pentru care am muncit, ca furnica, in FIECARE ZI! Chiar si-acum, cand scriu, ma trec toate naduselile.

Leave a Reply

