“Pacatele” copilariei (II)

Continuare

  • Lenea
  • Aviditatatea
  • Vanitatatea
  • Lacomia
  • Invidia
  • Inselaciunea

Orice basm se adreseaza uneia dintre aceste tendinte cu care copiii se lupta, mai mult sau mai putin activ, si carora de multe ori le cedeaza. Se lupta cu ele pentru ca sunt invatati ca daca nu o fac nu mai sunt la fel de apreciati si pentru ca au nevoie sa-si construiasca o imagine de sine pozitiva, iar opusele acestor “pacate” sunt gratificate. Bineinteles ca discutia porneste de la premiza unei familii care doreste sa educe un copil in spiritul dezvoltarii personale, in spiritul Sinelui. Chiar si altfel, basmele ofera material de proiectie, insa niciodata satisfactia victoriei, caci ele sunt construite astfel incat tendintele conflictuale sa se consume si finalul fericit sa apartina Sinelui.

Pinocchio, celebra papusica de lemn care-si dorea sa fie un baietel adevarat, era cuprins de o lene infioratoare cand era vorba sa munceasca. Nu voia sa se duca la scoala, nu voia sa faca nimic astfel incat sa fie util si sa-si castige existenta. Ba mai mult, era si mincinos- si un mincinos prost, caci toata lumea se prindea cand o facea. Lenea il taraste dintr-o serie de buclucuri, din care zana cu par albastru este destul de miloasa astfel incat sa-l salveze. Dupa ce trece prin stomacul purificator al fioroasei balene, de unde iese cu viata impreuna cu Geppetto, tatal sau, in Pinocchio are loc o transformare… caci in urma experientelor si a ultimei incercari, devine harnicia si seriozitatea intruchipata, castigandu-si, astfel, ultima dintre transformari- de a deveni un baietel adevarat.

Cea mai frumoasa versiune ilustrata a povestii lui Carlo Collodi: Roberto Innocenti, editura Litera Internationala

Desi mai degraba povestire decat basm, datorita intinderii sale considerabil mai mare, Pinocchio are toate ingredientele, umane si magice, pentru a fi un basm plin de intelepciune si foarte folositor copiilor- si celor care se ocupa cu copiii.

Desi in centrul ei se afla consecintele nefaste ale lenei (iar asta-l face potrivit si pentru adultišŸ˜€ ), basmul ii mai invata pe copii ca, indiferent ce se intampla, mama le va fi mereu alaturi iar tatal se va stradui sa faca totul astfel incat sa le fie bine. Figura materna din basm intervine intotdeauna sa-l salveze pe Pinocchio, aratand ca, desi baietelul o ia pe cai gresite, nu este asa cum a fost invatat si educat sa fie, el nu va fi parasit, abandonat sau renegat. Asta e un mesaj extrem de important si de puternic, deoarece copiii simt realmente ca sunt abandonati emotional atunci cand nu se mai ridica la asteptarile parintilor, iar tema abandonului in perioadele fragile ale existentei lasa urme care afecteaza in profunzime adultul de mai tarziu. Inteles, acceptat si ajutat. Asa isi doreste orice copil sa fie. Pentru ca, operationalizand-o, asta inseamna iubirea.

Inca un lucru important care se desprinde din povestire se adreseaza de data aceasta parintilor si celor care se ingrijesc de copii. Pinocchio ajunge sa devina un baietel adevarat (inca o metafora superba pentru ceea ce inseamna sa fii un om adevarat) dupa ce a trecut printr-o groaza de experiente neplacute, dupa ce a trait “pacatul” si consecintele sale. In sens invers, povestirea vorbeste despre hiperprotectia parintilor,Ā  care blocheaza evolutia unui copil deoarece sunt lucruri simple pe care le poate invata experimentandu-le si apoi doar dirijandu-l pentru a trage concluziile corecte. Ceea ce e important este ca parintii sa fie alaturi de copil.

Iar astea sunt doar cateva directii de urmat… finalul povestirii, in care papusica de lemn- Vechiul Pinocchio- este inca pastrat, iar baietelul care se naste din el isi continua viata- este o metafora pentru 0 strategie de implinire a Sinelui mult mai eficienta si mai trainica: laturile negative, Umbrele care se plimba prin noi si-si mai pun din cand in cand masca sinelui, nu trebuie reprimate ori nu trebuie sa ducem un razboi cu ele… caci fac parte din noi, si le vom contine mereu. Pastrarea vechiului Pinocchio trimite la o astfel de intelegere, una mai ampla, mai complexa, pe care alte basme nu o ofera, caci in alte basme latura negativa e distrusa, moare.

Dar… depinde la ce Pinocchio ne raportam atunci cand extragem micile miracole ale unei povestiri, deoarece, intr-un fel pervers si totusi de inteles, versiunea modificata a lui Disney este cea care dainuie in mintile multora.

Despre versiuni ale basmelor, despre modificari si istoricul lor, si despre felul in care influenteaza aceste modificari interpretarea globala si samburele de intelepciunea, alta data.

5 thoughts on ““Pacatele” copilariei (II)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s