Veni, vidi… (Avatar)

M-am dus si-am vazut si eu Avatar (ooooo). Nu la IMAX pentru ca “nu stiam” pe unde vine, dar fix langa el, adica la Movie Plazza.😀

Experienta a reprezentat o noutate din doua puncte de vedere:

  • primul film 3D;
  • primul film, dupa foarte mult timp, la care ma duc pentru ca “toata lumea se duce” si pentru ca e za new shit in town. Ultima data cand am fost la cinema din motivul asta a fost in clasa a VIII, ca sa vad nu stiu ce episod din Star Wars revived.

Nu m-a atras cand am vazut trailerul, n-am inteles fibrilatiile iubitorilor de film, n-am priceput garla de bani pe care-a-nceput nenea asta s-o stranga, insa ce m-a motivat puternic sa ma duc- si sa fac un efort in plus (termina munca, ia taxiul, du-te, ia bilete, intra, stai 3 ore, iesi, ajungi la ora 12 acasa, nani, scularea maine dimineata) a fost dorinta de a vedea un film 3 D care este laudat si raslaudat in primul rand pentru efectele speciale.

Deci, ma asteptam la multe, si totusi, de la un film, la destul de putin.

DA:

  • 3D-ul, adica, ma rog, tehnologia. Intr-adevar, a fost ceva deosebit, o traire impresionanta, si inca mai pastrez putin din magia primului moment in care am sesizat frumusetea tehnicii asteia- chiar la inceput, cand a rasarit picatura aceea perfecta din doua puncte albe difuze, fix in timp ce ma enerva gandul c-am nimerit niste ochelari “stricati”;
  • expresiile faciale ale Na’vilor au fost incredibil de reale, reflectand foarte bine diversitatea emotionala. Am fost amuzata sa ma surprind uitandu-ma atat de atent la “schimonoselile” albastrilor, ca si cand as fi descoperit pentru prima data ca fata poate fi atat de expresiva, ca ochii ar putea spune atat de multe;
  • lumea construita in atatea detalii. Asa cum au remarcat si alte persoane, atentia aproape obsesiva si* pentru ceea ce se intampla in plan secund, tert, te vrajeste si te face sa-ti doresti sa fi avut patru ochi si nu doar doi, ca sa poti inregistra mai mult;
  • readucerea in atentie a legaturii deosebite dintre animal si om, intr-o maniera atat de… simpla, copilareasca si totusi de efect;
  • singurul personaj care mi-a placut a fost Trudy- jucata de Michelle Rodriguez;
  • toate chestiile luminoase din film.

NU:

  • desi sunt omul care s-a dus clar pentru un scop la cinema, n-am putut sa fac abstractie de povestea extrem, dar extrem de slaba. Chiar n-am putut sa trec cu vederea umplutura, lalaiala, scremetele… Am simtit ca sunt intr-un vis, si cineva, care nu se descurca deloc cu limbajul inteligent si sensibil, incerca sa mi-l explice. Mai bine ma lasa naibii sa visez, ca era mai bine;
  • personajele in general sunt complet neplauzibile si foarte slab construite, de la omul de stiinta pana la comandant, trecand pe la omul de afaceri… Situatiile sunt si ele lipsite de logica elementara, de bun simt, pana la urma. De exemplu, smecherasul om de afaceri, incisiv si meterialist, se inmoaie- nu stim cum- si-i ofera baiatului  cu avatarul o ora la dispozitie inainte sa distruga copacul vietii- or something- si asta dupa ce pana atunci a dat semne doar de ignoranta, infatuare si prostie;

ALTELE:

  • desi Pandora e o lume fascinanta, n-am gasit mari puseuri de creativitate si ingeniozitate. Calu’ era un bizon cu sase picioare si cap de furnicar… pasarile erau niste pterodactyli frumos colorati, si in general toate animalele erau musculoase si lipsite de par. Mkay, mai erau si niste meduze… adica, meduze! Eu am fost impresionata de tehnica prin care lucrurile astea au fost proiectate pe ecran si modul in care au fost facute sa para atat de reale, dar ele, luate in sine ca modele si creatie, sunt foarte banale. Copaci ca salcii luminate… muschi, licheni, gaze… ferigi imense, ciuperci… luminite. Da, e o lume magica, o lume a licuricilor. Pe de alta parte, obiectia asta vine pe fondul unei discutii despre tocmai noutatea lor. Iar mie nu mi s-au parut deloc noi. Bine realizate, dar nu noi si nu impresionante;
  • povestea nici nu m-a impresionat, nici nu m-a deranjat. A existat si a dat ceva sens filmului… Cred ca pentru un anumit public, a facut o diferenta. Ce m-a deranjat pe mine a fost ca Cameron si-a tatuat ideea cu constientizarea deteriorarii legaturii dintre oameni si natura… No shit. Adica, a trebuit sa faca putina parada de mesajul profund din spatele efectelor speciale, cand putea sa se joace pur si simplu fara alte pretentii. Eu as fi apreciat mai mult.

Concluzie: m-a dat pe spate experienta 3 D si deja visez la varianta asta a documentarelor Planet Earth. Cred ca alegerea lui Avatar a fost una potrivita pentru ca filmul a avut destule momente fermecatoare asa ca m-a convins ca noua tehnologie vizuala merita incercata si privita cu deschidere si optimism pentru poate sta in slujba unor proiecte cinematografice foarte interesante.

In rest, pentru cei indragostiti de mirajul vizual si doritori sa “simta” si sa se emotioneze, recomand doua filme, dupa care totul va parea ceva mai tern, mai monoton, si mai tacut: Ashes and Snow


si Natvris khe

4 thoughts on “Veni, vidi… (Avatar)

  1. am vazut Avatar. Nu la cinema, de niciun fel. Acasa, la o diagonala de 81. N-am stiu ca e si pentru ce e laudat, la mine stirile vin mai tarziu, daca vin😀
    Dincolo de poveste, dincolo de efecte, dincolo de orice(am vazut o lume marina adusa la suprafata, pe Pamant)mie mi-a placut foarte mult ideea conexiunii dintre fiinte, plante, Pamant si sentimentul cu care am ramas a fost unul de bine, de intoarcere catre natura.
    Avatar, e un film care merita vazut🙂

  2. Manole, e foarte fain daca la final ai simtit ce-ai simtit. Pana la urma conteaza cu ce ramanem dupa un film, indiferent cum e el. Si eu spun ca merita vazut Avatar, dar ca experienta tehnologica.

    Krossfire, dar in ce alt format sa vina! :))) Mai misto mi s-ar fi parut daca facea filmul ca un experiment as in: ce-ar fi daca alte lumi ar arata asa?! L-as fi digerat cu mai multa usurinta. Ideea este expusa atat de frumos, poetic, artistic, profund, etc., in alte moduri incat Avatarului nu i-a ramas decat poleiala de efecte speciale.

Leave a Reply

