Movie cocktail

The Invention of lying (2009)


Imaginea lui Mark Bellison predicand din pragul unui azil de batrani (sau era un spital?) despre “Barbatul din ceruri”, tinand in maini doua cutii de pizza, asa cum Moise tinea cu sfintenie cele doua tablite din piatra cu decalogul, este un fel de punct culminant al acestei comedii britanice excelente. Lumea nu poate minti iar lumea e nefericita. Inceputul filmului debuteaza brutal si comic, introducand din start premiza necesitatii inventarii minciunii. Lipsa banilor si nevoia unei continuitati dupa moarte par sa fie catalizatorii folositi de scenaristi pentru a-i da libertate lui Mark sa se foloseasca de minciuni- pentru binele personal si cel colectiv.. Cum a ajuns lumea sa spuna adevarul si cum de i-a fost, pana la urma, atat de usor lui Mark sa minta- si sa castige putina fericire- nu e foarte clar. Un lucru ramane la final mai bun si mai luminos fara minciuna- iubirea.

Cat on a hot tin roof (1958)

Un decor, o garderoba, “cativa” actori si o poveste la fel de dramatica si de interesanta ca oricare alta… poate se-ntreaba cineva din secolul avatarului cam cum e posibil sa te uiti doua ore la un film cu o asemenea “recuzita” si sa ramai cu gura cascata si sa te intrebi de ce se termina, cand se termina. Am ocolit putin filmul din cauza reputatiei de capodopera, si, pe de-o parte, o vad ca pe “amanarea placerii” (la fel am facut cu Casablanca, Sunset Bvd., si Brakfast at Tiffany’s). Desi nu-i preferata mea, Liz Taylor joaca perfect rolul acelei femei care se descurca cu eleganta, franchete dar si o doza mare de sarm, in cele mai… incendiare situatii, ramanand fidela si incapatanata dorintei sale de a-si recuceri barbatul.  Paul Newman este tulburator de potrivit rolului de tanar intarziat la 30 de ani, pierdut undeva intre gloria anilor de colegiu, suferinta pierderii celui mai bun prieten, framantarile legate de viata de familie destul de destramata si conflictuala. Si toate astea tratate cu mult alcool. Madeleine Serwood a fost atat de enervanta si atata m-a scos din sarite incat e geniala ca actrita. Avara, lipsita de scrupule, o dresoare de copii, pe care-i prezinta si-i educa ca la circ, pentru a performa in fata lui Big Daddy, cu scopul de-a-i subtiliza averea dupa ce moare… O tipologie feminina demna de executia publica (chiar am vazut o carte intr-un anticariat- adica in anticariatul meu preferat- despre Executii Publice). Bun film, potrivit final.

The door in the floor (2002)

Jeff Bridges, pentru ca tot mi-am amintit de el, este un scriitor, Ted Cole, foarte renumit care traieste impreuna cu fiica sa, Ruth (Elle Fanning- frumusica si talentata), si sotia clandestina, Marion (Kim Bessinger- indurerata si inca neschimbat de atragatoare) intr-o casa de vara. In spatele oricarui scriitor talentat si de succes se ascunde o tragedie care-a lasat urme si care e aplanata de un stil de viata ce oscileaza intre haos libertin si rutina. El isi continua viata asa cum stie- scriind si cautand povesti interesante de impartasit- iar ea asa cum poate- refuzandu-si multe din placerile vietii, prinsa intr-un travaliu de doliu care nu mai are sfarsit. Fiica lor, un copil care si-a “ratat” menirea de a-i apropia emotional de pe cei doi soti marcati de pierderea baietilor, supravietuieste agatandu-se de trecutul in fotografii al unor oameni pe care nici macar nu i-a cunoscut.  Superb felul in care a fost surprins acest fenomen sufletesc prin care, pentru a ne apropia de cei pe care-i iubim si de la care dorim atentie si dragoste, ajungem sa iubim ceea ce ei iubesc. La mijloc aterizeaza un pusti care-si doreste sa invete “sa scrie” asa ca devine un fel de “soferul” personal al lui Ted, care-i foarte zgarcit cu micile secrete care conteaza in arta literara. Pustiul se incurca cu Marion, devine cel mai bun prieten pentru Ruth si o ignora cu superioriate pe dadaca tanara si zvelta (neinteresanta, caci doar are aceeasi varsta ca si el).

Asta pe scurt… pe lung, merita din plin vizionarea filmului…

9 thoughts on “Movie cocktail

  1. feeria says:

    M, da, am sa ma uit pe programele lor, ca sa mai fur niste nume de filme… si-apoi sa le mastrasesc. Imi place sa le am. Pe foarte multe le revad.

  2. sint curios ce-ti va ramine din “door in floor”, peste vreo 5 ani.

    oare vei tine minte imaginea din (aproape) final, cu vaginul creionat intins pe tot parbrizul?

    sau pustiul masturbindu-se in fata lenjeriei negre a stapinei casei?

    sau scriitorul bintuind casa tacuta in vesnica-i roba?

    sau fetita surprinzindu-si mama insurubata dog-style?

    cam asta tin eu minte… astea si feeling-ul de pierdere nealinata. formidabil mi se pare ca nu exista nici o stridenta, nici o incongruenta intre cele doua categorii.

  3. feeria says:

    Nu stiu daca-mi va ramane ceva peste cinci ani. Printre scenele-soc ti-a scapat aia in care tac-su o ia in brate, gol-pusca, si se plimba cu Ruth prin casa, dupa ce fetita a avut un cosmar.
    Pe mine m-a impresionat foarte mult personajul lui Ruth, mai ales in momentul in care o isteriza pe bona sa ii spuna ce fotografii cu fratii ei erau pe perete, dupa ce fusesera luate… Aia mi s-a parut… in fine, pe mine m-a emotionat.

    Dar interesant subiect ai deschis… acum, rapid, imi dau seama ca din “Good Will Hunting” mi-a ramas doar discutia dintre Robbie si Matt in care Robbie ii spune de ce isi iubeste sotia, chiar si dupa atatia ani. Si.. cam atat!😀 Iar din “Cast away” am imaginea balenei IMENSE! care-i da tarcoale lui Tom Hanks, lesinat pe undeva pe barca lui improvizata, in largul oceanului.. ooo… si prietenul lui, mingea. Hm, din filmul asta tin mult mai multe minte.😀

  4. (:

    exista filme din care-mi amintesc tacerile. sfisietoare.

    gordon pincent in “away from her”. sissy spacek in “in the bedroom”.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s