Ingerul bibliotecilor (Coincidenta sau Hazard?)

In liceu, o prietena mi-a citit un text dintr-o carte si atata m-a impresionat, ca de-atunci si pana in facultate am tot cautat cartea respectiva, pe la toate librariile, stiind doar ca era vorba despre vietilor unor maestri spirituali si ca era scoasa de editura paralela 45.  Cautarile mele nu au fost constante, mereu constiente, insa de fiecare data cand ma aflam in fata unor rafturi mari, ticsite cu volume deosebite, intotdeauna imi aminteam sa arunc un ochi atent si dupa ea.

In iunie anul trecut am fost la targul de carte de la Romexpo. Bineinteles, am trecut si pe la Editura Paralela 45, dar nu pentru a cauta vechea mea carte, pe care deja o uitasem, ci pentru a vedea ce alte sf-uri mai gasesc. Am luat o carticica mica de tot, scrisa de Irena Talaban, care suna destul de boombastic (si promitator, pentru pretul derizoriu de 5 lei): Marturisirile unui psihanalist. Am ajuns acasa si m-am apucat s-o citesc. Multe dintre punctele ei de vedere conicid- sau mai degraba invers- cu ale mele, chiar daca ea a ajuns la ele traindu-le, iar eu doar filosofand.

In fine, termin cartea, oftez ca dupa o lectura multumitoare, si o intorc, sa citesc si ce-i pe spate. Cateva randuri scrise de un anumit domn al carui nume l-am intalnit si in cartea autoarei- era sotul. Ciudat, mi-am zis, ca sotul sa-ti scrie prezentarea la volum.

In aceeasi perioada prinsesem drag de Irvin Yalom si pentru ca nu mai gasisem ceva publicat la noi, voiam sa comand de pe Amazon. Din moment ce nu stiam cum se procedeaza, am intrebat si eu pe un forum care-i treaba. In topicul respectiv se strangeau linkuri catre edituri si librarii online. Un tip trimite, in acelasi mesaj in care imi raspunsese la intrebarea legata de Amazon, cu un link catre editura paralela 45, iar cand l-am accesat, din reflex, m-a trimis fix la cartea pe care o cautam din liceu- i-am recunoscut coperta imediat! Dar, de cine era scrisa? Numele imi parea cunoscut!

Am luat cartea Irenei Talaban. Autorul cartii era Vasile Andru, adica chiar sotul ei…

***


Nu chiar la fel, dar cumva tangential cu intamplarea mea, Jung a creat notiunea de ingerul bibliotecilor in perioada in care dezvolta teoria cu privire la sincronicitate. Atunci cand cauti disperat o singura carte sau o singura informatie, esti in fata a zeci de surse, si ti-ar lua zile bune pana cand sa dai de cap lucrului, se mai intampla sa gasesti ce cauti inca de la prima mana… ca si cand ai fi fost ghidat subtil iar lucrurile s-au aranjat perfect!

***

Acum doi ani stateam in statie la 336, la Universitate. M-am gandit sa ma uit putin la cartile de la anticarii din strada (mereu mi-a placut cum suna “Cultura a coborat in strada”), pana cand vine masina. Din atatea baraci pline cu carti vechi, m-am infipt la una singura, cea pe linie dreapta, si am scotocit din priviri exact la inaltimea ochilor. Din cateva clipiri am zarit cartea Ultima licorna, de Peter Beagle- o carte destul de greu de gasit, de altfel, de la Editura Univers. Maximum de rezultate cu minimum de efort. In cateva secunde plateam cartea si eram gata urcata in masina, care venise intre timp. Ultima licorna a fost desenul meu preferat- si inca e- facut in ’84, an de gratie, iar dupa ce am citit cartea, a devenit si ea una din preferatele mele.

***

Superba ilustratia de pe coperta este facuta de Irina Dobrescu

Coincidenta sau hazard? este o carticica scoasa de Nemira in colectia Bonton, impartita in doua capitole mari- primul, prezentand teoria cu privire la asa numitele coincidente extraordinare care ne marcheaza viata si o fac sa para cu sens si palpitanta, iar al doilea, care contine multe intamplari surprinzatoare, subcapitolele functionand drept o posibila clasificare in extenso a coincidentelor. In prima parte m-am reintalnit cu Jung, Pauli, Koestler si Paul Kammerer (cel mai infocat dezlegator de coincidente, care a sfarsit sinucidandu-se deoarece lumea stiintifica nu i-a oferit increderea si sustinerea), pe care i-am cunoscut ceva mai in profunzime in cartea Sincronicitate, scrisa de Allan Combs. In a doua parte m-am crucit la sumedenia de intamplari ciudate- pe unele mi-e atata de greu sa le cred… Unele sunt amuzante, altele sunt chiar tragice, diabolic de triste si cutremuratoare. Oricum, multe mi-au confirmat credinta in fenomenele aniversare. Mi-ar fi placut ca, in schimbul atator povesti, redate ca niste articole senzationale intr-un ziar de scandal sau revista de paranormal, autorii sa aleaga doar cateva pe care sa le dezvolte si in profunzime, din perspectiva celor implicati- cum le-a fost schimbata viata de acele intamplari, ce-au invatat, de cred ca “li s-a intamplat tocmai lor”, etc.

Chiar si asa, important este ca intr-o formula simplista si jucausa, autorii reusesc sa transmita un lucru important: indiferent, coincidenta ori hazard, aceste evenimente au o incarcatura personala mare. Punctul din care alegem sa privim coincidentele ne poate asigura ca universul are un mod special de a se interesa  de fiecare dintre copiii lui, iar repetitiile, fenomentele aniversare, evenimentele-metafora, sunt modalitati prin care putem deveni mai constienti de … existenta inconstientului colectiv.

(AICI– un fragment)

2 thoughts on “Ingerul bibliotecilor (Coincidenta sau Hazard?)

  1. da, am patit-o si eu, se poate; cand am dat la facultate la unul din subiecte trebuia sa traducem un gragment in engleza in romana; tin minte ca mi-a placut foarte tare fragmentul, voiam cu disperare sa citesc carte aia, dar fie nu era trecuta autorul si carte din care era citatul, fie nu mi-am mai amintit eu din cauza emotiilor examenului; apoi, fara niciun fel de legatura, eram la biblioteca faculatii de litere si imi luam carti pentru sesiune cand ochii mi-au picat pe o carte noua de la polirm, ‘ ultimul suspin al maurului’ si mi-am zis ca si putina distractie in afara bibliografiei nu strica; intutil sa mai zic ca am dat in ea peste pasajul de la examen.🙂

    deci da, cartile vin la tine daca chiar le vrei🙂

Leave a Reply

