Timp pentru Bukowski

Asa cum Sherlok Holmes are fani si-un muzeu, ba si o biografie neoficiala, asa vreau sa fac un fanclub Chinaski- eroul absolut al zilelor mele- al zilelor noastre.

Am ras cu el, de el, si in locul lui in doua carti (si ma pregatesc si de-a treia- tre’ sa vina), si m-am intrebat de multe ori cam cat de mult ne dorim uneori sa fim el, si cat de des ne iese- fara sa ne dam seama.

Ordinea in care le-am citit a fost chiar fericita, si nu doar din cauza ca si cronologic se potriveste; dar sa zic si de ce.

In prima carte, Factotum, tipul asta, Chinaski, duce o viata foa rte haotica, plina de aventuri, betii crancene, locuri de munca de-o zi – de-o saptamana, de la care inevitabil este dat afara, si pe care invariabil nu le regreta si le inlocuieste imediat cu orice se iveste. Accepta totul cu o seninatate vecina cu nebunia. Viata lui e mereu la un brat departe de urmatoarea bere sau de sanii vreunei necunocute.

In a doua carte, Posta, cautarile lui Chinaski iau sfarsit- se angajeaza la Posta! Am inceput cartea razand numai la gandul ca un tip ca asta, dupa ce s-a destrabalat maxim in Factotum, incercand toate slujbele posibile- de jos, pentru ca el, ei bine el este scriitor, dar un scriitor cu ghinion-, ajunge functionar postal prins in capcana regulilor si programelor stricte, a scortoseniei, birocratiei, rutinei si plictiselii. Dar cu Chinaski chiar si cele mai banale lucruri sunt departe de plictiseala. Sunt scene absolut delirante, in care este irezistibil cu umorul lui taios, flegmatic, atitudinea lui miserupista. Tipul ajunge si tatic, if we can imagine that, iar asta e destul de dramatic.

Dar mai exista o dimensiune a lui Chinaski (si nu ma refer la cea legata de inclinatia lui catre muzica clasica)… aia care se dezvaluie nu prin confesiuni si introspectii si uitat pe gaura cheii in sufletul personajului, ci prin comportamentul lui, prin gesturi, atitudini, vorbe, in anumite momente… incarcate de sensibilitate. Si totul la fel de firesc, ca si cand e in natura omului sa te surprinda printr-o fasie de lumina, intr-o bezna naclaita, fara sfarsit. Sunt cateva scene foarte fain scrise, cum este cea de la spital, cand isi ingrijeste partenera inainte sa moara; partea fascinanta este ca sensibilitatea vine nu ca o tradare a ceea ce este Chinaski pana atunci, ci ca o confirmare a faptului ca isi traieste viata la nu anumit nivel de sinceritate, greu de priceput.

In rest, cumplit de amuzant si inteligent, Bukowski merita citit cu atat mai mult in perioada asta. Nu doar pentru similitudinile sociale, pentru acel sentiment de revolta fata de manierismele vietii si traseul atat de corect care ne e proiectat pentru fiecare, ci pentru stilul ironic- si autoironic- sanatos.

Nu-i de mirare ca trebuie citit Bukowski-omul…

O, o, si am uitat. S-a facut si film dupa Factotum. O porcarie infecta- pe principiul nu va uitati, c-are sa va curga sange din ochi si din urechi. N-am putut sa ma uit mai mult de 20 de minute. Poate-ar fi meritat restul… n-am sa stiu niciodata.

Urmeaza


3 thoughts on “Timp pentru Bukowski

  1. Încă nu am citit Bukowski, se află pe lista pentru cât de curând cu Femei şi, citind postarea ta despre stilul lui, mai că-mi vine s-o încep🙂 Ah, de-aş putea citi cu ritmul cu care văd cărţi interesante :))

  2. Irina says:

    Ar fi fain sa le citesti in ordine, desi nu-i musai, asta-i clar. Dar e interesant sa-l vezi in timp pe Chinaski. La 26, 36, si 50 de ani- in Femei. Pe mine m-a distrat teribil in Posta, cum ajunge el functionar postal dupa ce in anterioara carte incercase toate slujbele din lume, iar in Femei- iti deconspir- ajunge chiar sa scrie! Un roman! (m-am apucat deja de ea)😀 Deci…
    Daca vrei, iti pot da cele doua carti, daca nu le ai.

  3. Nu ştiam că fac parte dintr-o serie, aşa că am să le iau în ordine🙂 Mulţam fain, dar voi face curând o plimbare prin librărie – n-am mai fost cam de multicel – şi intenţionez să-mi iau mai multe🙂

Leave a Reply

