Ce intrebare esti?

La locul de munca suntem trei fete. Petrecand mult timp impreuna, am ajuns sa ne cunoastem destul de bine- si intelegandu-ne destul bine, chiar sa facem misto pe tema asta.

Cand ascultam ceva, sau se intampla ceva, sau ne aflam intr-o situatie, fiecare dintre noi avem tendinta de-a afla mai multe, dar explorand diferit. Suntem oameni care punem intrebari diferite.

Eu am intrebarea “De ce?” – pentru mine, De-ce-ul este esential. Cred ca nu m-am maturizat destul, sau poate ca nimeni nu m-a luat in seama cand am pus aceeasi intrebare la 3-4 ani. Eu trebuie sa stiu “De ce?”- de ce ai facut, de ce e asa, si nu altfel, de ce ai plecat, de ce te-ai intors?, pot sa accept si sa tolerez foarte multe daca mi se explica de ce. Pot sa fac multe daca inteleg de ce sa le fac.

Alta colega, care este un fel de leader al gastii, are intrebarea “Cine?”. Pentru ea, persoana este esentiala. E ca si cum lucrul e altfel daca persoana care-l face e una sau alta. Cand se intampla ceva, ea intreaba “Cine a facut…?”. Ciudat este ca lucrul facut, ramane la fel de facut si dupa ce se descopera inculpatul. Dar cred ca e o intrebare buna, care mie chiar imi lipseste din repertoriu.

Cealalta colega il are pe “Cum?”. Pentru ea, viata e un lung sir de descrieri… unele mai importante, altele mai banale, nu conteaza. Ea vrea sa inteleaga “Cum” se intampla lucrurile, cum se deruleaza, cum au ajuns sa fie ceea ce sunt si cum vor fi ceea ce trebuie sau ar putea sa fie.

“M-am dus la piata”- De ce? Cu cine? Cum?

Intotdeauna cred ca trebuie sa facem o alegere intre intrebarile pe care le folosim, ca sa aflam mai multe despre un lucru. Acum inteleg cum vine treaba cu pusul intrebarii- potrivite, care iti poate da raspunsul- adevarat- sau te poate duce in niste hartoape din care sa nu mai iesi.

Si cred ca trebuie sa ne invatam sa folosim si alte intrebari… Saptaman viitoare ma voi centra pe “Cum” (“Cine” mi se pare intruziv, si cred ca de-asta nu-l folosesc. Il asociez cu barfa, cu nevoia de a afla lucruri despre altii, si nu de a afla pur si simplu lucruri. Dar ma voi deprinde si cu intrebarea asta)

Leave a Reply

