Cercul mincinosilor…

Primii mincinosi ai lumii sunt povestitorii.

Un prieten a scris un roman. L-a terminat de vreo doi ani, si ma ameninta cu el. I-am zis ca de pe calculator nu citesc, e-reader inca n-am, asa ca iar m-a amenintat ca mi-l printeaza si mi-l trimite prin posta. Dupa ce i-am zis “nu mai am timp sa citesc romane”, s-a cam resemnat. Dupa ce-am terminat de citit rapid “Povestiri filozofice din lumea intreaga” de Jean Claude Carriere, i-am sugerat sa se-apuce de povestiri…

Am redescoperit multe povesti pe care le cunosteam deja, poate intr-o alta forma. Ce mi s-a parut foarte interesant a fost felul in care Carriere a grupat povestirile, sub niste capitole care nu doar suna bine, dar sunt si amuzant-muscatoare asa, pentru oricine se ia prea mult in serios.

Lumea este ceea ce este

Lumea nu este ceea ce este

Eul e tenace, tenebros, detestabil, si poat ca nici macar nu exista

Putem alege cunoasterea: e greu; putem alege ignoranta: e si mai greu

Puterea este precara, adica tematoare, adica sovaielnica, adica incoerenta, deci contestata, deci precara

Se spun minciuni si despre Dumnezeu

etc.

Povestirea care mi-a placut cel mai mult a fost una despre un negustor de cuvinte. Umbland din loc in loc, de-a lungul pamantului, el vindea oamenilor de la tropice cuvinte despre frig, gheata si le explica cum arata zapada, celor de la polurile reci, le spunea despre fierbinteala, si tuturor celor care simteau ca ceea ce traiesc nu poate fi pus in cuvintele limbii lor le cauta cate un cuvant intr-o alta, care sa exprime si sa dea sens experientei lor. Cuvintele se vindeau pe bani grei… pentru ca ele “dezlegau” ceva in sufletul celor care le cumparau, limpezeau sufletul, mintea, ori pentru asta e greu de pus un pret. Negustorul gandea ca Dumnezeu a gresit in pedeapsa ce le-a dat-o oamenilor prin dezbinaera limbii, si se minuna de fiecare data cand intalnea un muguras nou, care crestea sub ochii lui de fiecare data cand ii gasea solul fertil.

Leave a Reply

