1984

Un an important… pentru noi toti!😀

Ok, e anul in care m-am nascut eu, dar ganindu-ma un pic la lucrurile care mi-au incantat copilaria si adolescenta (e ceva cu vara asta, cu timpul asta lesinat, care abia se taraie prin caldura. In ultimele doua weekenduri prezentul a fost foarte generos… a facut loc multor amintiri placute), mi-am dat seama ca doua dintre ele au fost create chiar in ’84.

Ultimul Inorog– e un desen animat pe care l-am vazut de multe ori. Si atunci, si mai tarziu, si ori de cate ori am simtit nevoia de putina magie pe fundalul unor evenimente mai putin palpitante din viata. E un desen animat facut dupa cartea lui Peter S. Beagle, pe care ulterior am citit-o. Cartea este superba, desenul asemenea. Nu s-a pierdut deloc farmecul si faptul ca Beagle a colaborat la realizarea lui s-a vazut in sinceritatea cu care s-au pastrat multe pasaje din carte, si o buna parte din sensul povestii ei, asa cum am amintit si atunci cand am scris despre carte aici. 

Nici desenul animat nu a scapat fara sa-mi amintesc de el in scris.

Dune- primul a fost filmul, si pana nu am citit si cartea de foarte curand nu am inteles supararea cititorilor pe Lynch, pe care nu l-am vazut dand gres flagrant cu filmul asta. Nu stiu exact carui fapt i s-a datorat esecul acestui film, in afara de evidenta complexitate a cartii care a cam subjugat capacitatea sintetica a scenaristilor dar si posibilitatile efectelor speciale de atunci. Dupa lectura,  s-au pastrat trei lucruri care ating intrucatva si onoreaza cartea: coloana sonora, semnata de Dino de Laurentiis, care a reusit sa transmita in primul rand grandoare, tulburare, si tensiunea, misterul, sentimentul lucrurilor ascunse, care se tarasc printre umbre si prin dunele de nisip, chestii la care Lynch se pricepe foarte bine, si foarte potrivita alegere a lui Kyle McLachlan pentru a-l jucat pe Paul Atreidis si construirea celor din Casa Harkonnen, pastrand combinatia aia de perversiune a simturilor si ascutime a planurilor malefice.

   

Am inteles dintr-un interviu ca Lynch nu stia de cartea lui Herbert, ca a citit-o doar atunci, ca s-a alocat un buget foarte mare, ca etc. Am gasit o pagina de internet unde cineva furios descosea toate inadvertentele dintre film si carte dar nu cred ca asta este ideea, intrucat filmul este in general o adaptare a cartii. Si prin esenta, este oviziune a cartii,nu cartea insasi.

 

 

Leave a Reply

