Semne Bune (N. Gaiman & T. Pratchett)

Nu prea am incredere in “carti scrise in doi, trei, mai multi”, dar nici nu am experimentat genul ca sa pot argumenta neincrederea. Mi se pare nefiresc sa existe doi autori pe coperta si un singur narator in poveste.

Dar dupa primele doua capitole din Semne Bune, am si uitat ca exista doi si nu unul. Poate mi-a fost usor sa fac abstractie si sa simt ca textul e coerent si fluid si pentru ca nu cunosc indestul de bine pe nici unul dintre autori pentru a sesiza stilurile fiecaruia. De fapt, de Gaiman nu mai citisem inainte decat Coraline, carte dragutica, dar ea singura, neconvingatoare.

index

Am citit Semne Bune in preajma sarbatatorilor de iarna. E ca un facut sa-mi aleg teme religioase redate in cel mai lumesc mod. Asa am facut si cu “Mielul: Evanghelia dupa Biff, prietenul de joaca al lui Iisus”, o carte simpatica foc, plina de umor chiar blasfemiator dar candid, daca pot alatura acesti termeni, citita fix in pragul Pasteului.

In afara de faptul ca e o lectura foarte placuta, amuzanta, isteata, alert scrisa, cu personaje distincte, care-ti devin repede simpatice, inclusiv acei antieroi, cartea ridica si o tema foarte des intalnita, dezbatuta de psihologie, filosofie, sociologie, medicina, de toate stiintele umaniste: raportul dintre ereditar si dobandit. Fiul Diavolului se naste, iar el trebuie la un moment dat sa conduca lumea glorios spre Apocalipsa. Problema este ca el ajunge sa creasca intr-o familie cat se poate de normala si sa aiba prieteni cat se poate de normali, iar pe parcurs sa fie fascinat de lume.

Alta tema frumos dezvoltata este cea a raporturilor dintre “cei buni” si “cei rai”- innaripati. Fictiunea lui Gaiman si a lui Pratchett reprezinta o viziune, culmea, mai realista asupra relatiei dintre ingeri si demoni, decat asa zisele realitati biblice.

Carte care da de gandit, care binedispune- carte buna!

Leave a Reply

