Fiori reci in vreme de canicula

Pe cand eram in liceu iar ai mei incercau- subtil- sa-mi dea sfaturi despre pericolele care pandesc la fiecare iesit in oras si intors seara tarziu, mama mi-a povestit despre cum a fost la o piesa de teatru in care Iurie Darie juca rolul unui tanar fermecator, ce-si seduce cu iscusinta iubita, si care se dovedeste a fi un criminal. Marcata de cat de covingator a jucat actorul de-atunci i se strange stomacul de fiecare data cand il mai vede pe la televizor (pentru ca la teatru nu l-a mai vazut).

Vazand filmul American Psycho si ramanand in minte cu Christian Bale atat de potrivit in rol, tot cu strangere de stomac am citit cartea, scrisa de Bret Easton Ellis. Am aflat putin mai tarziu ca personajul creat de scriitor a fost antipaticul anilor ’90 pentru americani, pentru ca a reusit sa surprinda atat de bine patologia mediului social de-atunci: jocul aparentelor, lipsa de interes pentru cine este omul si mai mult pentru ce are (fiinta sociala descrisa si cunoscuta prin cumul de branduri – cu cat mai scumpe, cu atat mai bine), superficialitatea periculoasa, narcisismul care ne pacaleste ca lumea din jur a fost creata pentru noi si prin noi, si nu in ultimul rand… indoiala. Pentru ca asta mi se pare farmecul criminal al cartii. La un moment dat, chiar daca ai asistat la scene greu de digerat, in care Patrick Bateman face lucruri inimaginabile, te intrebi daca toate lucrurile alea s-au intamplat cu adevarat, pentru ca insusi criminalul se intreaba daca el le-a savarsit, cata vreme societatea pare amortita iar faptele lui abominabile nu au ecou.

Iar concluzia este ca psihopatii exista si nu e vorba doar despre cei care devin criminali in serie. In timp ce citeam, am intalnit un documentar al carui tema chiar asta era: psihopatii din corporatii. Acei indivizi care se strecoara pana colo unde trebuie pentru ca doar ei au stomac sa faca lucruri pe care oamenii inzestrati cu empatie si constiinta nu le-ar putea face.

image_8642   i-am-fishead-promo51CN101GX8L

Leave a Reply

